• Andrea A

Nattningen tar runt 1 timme, varje kväll! 1,5 år

Någon som har tips hur man får en 1,5 åring att somna på kvällarna?! De senaste månaderna så har det tagit väldigt länge och nu börjar jag bli less på detta. Har funderat på 5 minuters metoden, eller finns det några andra? Hon sover runt 1,5 - 2 timmar på dagen. Läggningen börjar kl 20. Vi stiger upp ca halv 8 - 8 tiden på morgnarna. Tips någon?!

• Svar på tråden Nattningen tar runt 1 timme, varje kväll! 1,5 år
  • Lena

Vi halverade dagssömnen nr vi hade det problemet, det gjorde susen.

• strojes

I den åldern fick mina tjejer sova max 1 timme på dagen och absolut inte efter kl 14. Annars blev de omöjliga att lägga på kvällen.

Jag skulle i ditt läge prova att lägga om dagsömnen lite.
    Vilken tid sover hon ca (alltså klockslag inte längden)?

• Andrea A

Tack för svar! Hon brukar somna runt 12. Vaknar för det mesta 13.30! Vissa dagar så kan hon faktiskt bara sova 1 timme. Idag t.ex. Men märkte nog ingen skillnad vid nattningen för det :/
    Hon somnar även i vår säng för när vi hade henne att somna i egen säng tog nattningen bra mycket längre än 1 timme.

• Queenie70

Jag tycker inte att det är onormalt alls med en läggtid på uppåt en timme. Skittråkigt givetvis, men det är inget jag skulle reflektera över som nåt onormalt som skulle få mig att överväga extrema metoder så som 5 mm (huvva)

• Andrea A

Varje kväll så tänker jag: Imorgon kör vi med 5mm! Men sen blir det aldrig av för att det känns ju hemskt när jag bara tänker på det..
    Det är väl bara att stå ut med de dötråkiga nattningarna ;) Önskar bara att jag, som mina vänner, skulle ha en unge som somnade på 5 sekunder ;)

• Alexi

Vi hade också ganska långdragna läggningar i den åldern men det var bara något vi fick ta kändes det som. När det känns rimligt kan man ju dra ner på dagsvilan, då blir läggningarna mycket lättare.

Men om ni börjar läggningen kl 21 då? Går det inte snabbare då? För med tanke på att ni sover till halv åtta-åtta så är det ju inte omöjligt att inte vara trött redan kl 20. Alla barn sover inte tolvtimmarsnätter eller mer...

Femminutersmetoden kommer ju absolut inte få barnet somna snabbare, bara bli väldigt mycket ledsen och övergiven... !

• matilda77

Min unge har alltid somnat själv och nu sitter jag här brevid en unge som efter över en timme vägrar ligga ner..... Hon Är 19 månader och jag vet inte heller vad jag ska göra! Halvera dagsluren hjälper inte! blir typ värre då!

• Ananasochäpple

Vi ammar till sömns, det brukar gå supersnabbt. Jag är så glad att vi har amningen kvar, trots att han börjar bli en "stor kille", men det underlättar verkligen vid nattning.

Om ni inte har amningen kvar kanske en flaska varm välling kan lugna och söva? Hålla i famnen så att det blir varmt och tryggt, kanske lite som påminner om amning. Jag brukar lägga ner försiktigt när han sedan har somnat, så sover han sött sen.

Hoppas att ni hittar en bra rutin att komma till ro. Lycka till.

• Andrea A

För oss hjälper det inte om vi lägger henne kl 20, 21 eller 22. Det tar lika länge eventuellt tar det längre när hon blir allt för övertrött för då blir hon hysterisk. Har faktiskt funderat på att väcka henne lite tidigare på morgnarna och se om det skulle hjälpa. Synd att det är så skönt att få sova hehe. Men man kan ju inte få allt!

• vittra

Jag tycker nog ni ska minska på dagssömnen, åtminstone bör ni ju testa det för jag tycker onekligen att det låter som mycket sömn på dagen för en 1½ åring. Min äldsta sov ca 30-45 min i den åldern och vår yngsta har precis nu i veckorna minskat från ca 1½ timme till 45-60 minuter. Självklart påverkar det ju läggningarna (och nätterna) om barnet sover "för mycket" på dagen! Då får man kanske i så fall räkna med att lägga barnet lite senare? Om man nu vill ha kvar all dagssömn alltså...

Svar på tråden Nattningen tar runt 1 timme, varje kväll! 1,5 år