• Anonym (aj!)

Hemorrojder efter graviditet? Erfarenheter

Hade inga problem med hemorrojder under min graviditet, inget som jag märkte av iaf.. Men nu ett halvår efter förlossning tror jag att jag har fått inre hemorrojder. Mina toalettvanot har ändrats jag går mkt oftare och gör nr 2 än innan ibland 2 ggr om dagen jämfört med max 1 gång om dagen innan. Den sista veckan har jag märkt att det ömmar en del kring anus fast inuti liksom. Kan detta var inre hemorrojder? Känns inget utanpå.. Ska man avvakta o testa receptfria läkemedel? Eller ska man söka på vårdcentralen direkt? Kan gå på toa som vanligt men det känns lite obehagligt efteråt. Lite svårare att torka rent med.. Snälla skriv inget om cancer för då kommer jag ligga sömnlös länge.. Någon som har erfarenheter som kan tänka sej att dela med sej?

• Svar på tråden Hemorrojder efter graviditet? Erfarenheter
  • Anonym

Hejsan.
    Jag hade, precis som du, inga problem just under graviditeten.. utan det kom en sisådär 6 månader efter, ibland sved det vid toa besök och nr 2 var på ingång..ibland kom det lite lite blod när jag var färdig, det kliade till å från och ibland gjorde det rent utsagt FÖRJÄVLA ont att göra nummer 2 .. idag, när sonen är 19 månader.. har jag fortfarande samma besvär. Inte att det gör ont att göra nr 2.. men ibland gör det det. Men de kommer väl och går de där små jävlarna.

Är nu gravid IGEN, och hoppas innerligt att slippa ha det såhär efter förlossningen..DÅ kommer jag söka läkarvård.
    Man ska absolut itne fråga om sådant här, för det man får höra är ofta det helt ärliga: det "kan" vara cancer.. MEN det är ovanligt att symtomen bara är sådana, visst kan man ha ont i analen vid cancet men man har oftast andra symtom som inte sitter i ändtarmen utan typ i magen/huvudet/välmåendet/blodig avföring osv och kanske söker läkarvård av annan orsak än ont i analen =) Även om man får sagt till sig att det är viktigt att gå till vårdcentralen, så räcker det oftast med att berätta om symtomen för barnmorskan man hade under graviditeten (t.ex) så kan hon ge tips.. och hjälper det inte DÅ.. så kan man ju kanske överväga att gå till läkaren. Men hemorrojder är ingenting farligt..

• Anonym (har fått det!!)

Låter som det kan vara hemorrojder..
    Jag fick mitt under graviditeten och hade fruktansvärda illandes röda klasar efter förlossningen och har problem med det än idag.
    Jag står i valet och kvlalet att ringa BM som får kolla och ge tips och råd. de receptrfria läkemedlen har inte hjälpt på mig.
    Har klåda som satan i gatan vilket är skitjobbigt.
    Men om du inte har så farligt än så ett tips är knip.. knipövningar i mängder...
    Jag fick med mig program fårn bb på hur man gör knipövningar och riktigt bra program. Det hjälpte till viss del för mig och jag hade ju klasar som var illandes röda och gjorde JÄTTEONT..
    Så börja med det att jobba på knipövningar, sedan skadar det inte att testa receptfria läkemedlen. Till sist hade jag nog kontaktat antingen bm eller läkare. Jag står som sagt i valet och kvalet för att få tips och råd om inte annat...
    Men tror inte du har canser så du kan vara lugn..
    Allt som gör ont är inte canser!!!        

• Anonym
    Anonym (har fått det!!) skrev 2011-10-23 01:25:15 följande:
    Låter som det kan vara hemorrojder..
    Jag fick mitt under graviditeten och hade fruktansvärda illandes röda klasar efter förlossningen och har problem med det än idag.
    Jag står i valet och kvlalet att ringa BM som får kolla och ge tips och råd. de receptrfria läkemedlen har inte hjälpt på mig.
    Har klåda som satan i gatan vilket är skitjobbigt.
    Men om du inte har så farligt än så ett tips är knip.. knipövningar i mängder...
    Jag fick med mig program fårn bb på hur man gör knipövningar och riktigt bra program. Det hjälpte till viss del för mig och jag hade ju klasar som var illandes röda och gjorde JÄTTEONT..
    Så börja med det att jobba på knipövningar, sedan skadar det inte att testa receptfria läkemedlen. Till sist hade jag nog kontaktat antingen bm eller läkare. Jag står som sagt i valet och kvalet för att få tips och råd om inte annat...
    Men tror inte du har canser så du kan vara lugn..
    Allt som gör ont är inte canser!!!        

Varför knipövnignar mot hemorrojder kan jag undra?
  • Anonym (har fått det!!)
    Anonym skrev 2011-10-23 01:28:45 följande:

Varför knipövnignar mot hemorrojder kan jag undra?
    Det var bm som sa till mig. eftersom när du gör knipövningar så spänner du ringmuskeln och tränar musklerna runt analen bland annat och då rätar hemorrojderna till sig. OOm man söker om det på nätet så hittar man det på ganska många ställen att just knipövningar är en hjälp vid problem med homorrojder.
  • Anonym
    Anonym (har fått det!!) skrev 2011-10-23 01:41:04 följande:
    Det var bm som sa till mig. eftersom när du gör knipövningar så spänner du ringmuskeln och tränar musklerna runt analen bland annat och då rätar hemorrojderna till sig. OOm man söker om det på nätet så hittar man det på ganska många ställen att just knipövningar är en hjälp vid problem med homorrojder.
    Tackk, va bra :)

Då ska jag genast knipa en himla massa :D   
Svar på tråden Hemorrojder efter graviditet? Erfarenheter