• Anonym (matgalen)

kommer jag bli extra tjock om jag äter pizza 1-2 gng i veckan?!

elaka kommentarer undanbes då jag vet att man borde focusera på viktigare saker en vikten i mitt fall, men jag har en fundering och detta och det är bara en av tusen fråger jag har ang graviditet så låt mej fråga och svara så som ni tror och har erfarenhet av! hur funkar kroppen när man e gravid med viktuppgång osv....

jag är i vecka 9 och har en start vikt på 54 kg 175cm lång..jag har vart ganska dåligt på att äta men nu är jag super sugen på massa saker , dock bara olika maträtter, har ett jobb om gör att jag ibland inte har tid för matlagning och då är ju lyckan stor då man får köpa en god pizza :D äter bara en barnpizza knappt det men vet att det innehåller massa kalorier som jag har lite svårt för . jag har redan gått upp 2kg utan att äta särskilt mycket och onyttigt då min pizza craving börjat nu senaste veckan ! tror ni jag kommer gå upp extra mycket pga denna ovana ? känns som att jag går upp av att bara titta på mat nu mera! och jag gick upp 17 kg förra gången och vill aldrig gå upp så mycket igen så jag mådde fruktansvärt dåligt av att bli så onödigt stor som jag ansåg det med tanke på att vissa bara går upp 6-8 kg.

hur var det för er när ni var gravida? såg ni något samband mellan dålig kost och hög viktökning ? blir man automatiskt tjock av en graviditet även om man äter som vanligt , nyttigt å rör på sig? 

• Svar på tråden kommer jag bli extra tjock om jag äter pizza 1-2 gng i veckan?!
  • Fluffskalle

Du är ju ganska smal och behöver nog gå upp en del. De flesta som bara går upp 6 kg är överviktiga från början. Mycket väger mer än barnet. Extra blod, moderkaka mm. Rekommenderat är 12 kg för en normal graviditet.

Klart att det man äter påverkar vikten men jag har ätit nästan precis som vanligt och mycket lite skräpmat och gått upp en hel del ändå. Även om jag haft anorexi mm förr i tiden så känns det ju att jag inte är "fet".

Naturligtvis finns en koppling mellan dålig kost och viktökning. Det är ju lite dumt att äta bara en pizza och så inget näringsrikt på resten av dagen för att spara kalorier mm. Handlar ju om hur mycket man sätter i sig och förbränner.

Tycker spontant att du  borde fråga din barnmorska om råd kring maten, information om vad som väger i kroppen under graviditet mm. Är ju dumt om du ska tro att du lägger på dig fett när det handlar om blodmängd och mjölkkörtlar.

• Anonym

du ligger på underviktig enligt bmi till att börja med, så jag tror inte du ska oroa dig.

• strojes

Se till så att pizzafyllningen är så nyttig som möjligt med mycket grönsaker (och då inte bara tomat och lök tex).

• Anonym (*)

Hej. Jag hade samma startläge som du i vikt, gick upp  10 kg första grav och  >30 andra grav. Gick ner till ursprungsvikt snabbt båda  gångerna. Jag var mer sugen på mer onyttigt, ja, och orkade inte röra mig som vanligt. Men allt återgick till det normala efter födslarna.
     Vad jag vill säga är att om man har låg vikt från början så behöver man ofta gå upp mer än den som väger något över normalt, men går också kanske lättare ner till ursprungsvikt, enligt egen upplevelse, utan bantning eller så utan det reglerade sig självt med amningen och orken att röra mer på sig.

• Anonym (matgalen)

jag är/var väldigt noga med att äta mat som innehåller mycket nyttiga vitaminer speciellt nu när jag är gravid! försöker äta massa grönsaker och gillar apelsiner och nyttiga juicer o extra tillskott, men just nu mår jag illa hela tiden och äter kanske 2 gng om dagen :( det jag får i mig är inte alltid det nyttigaste men vill bara ha det jag e sugen på :S ..och just nu är det pizza och en å annan hemma stekt burgare ! frukost brukar bestå av en macka med juice lr mjölk. tycker hela min kosthållning går åt helvete och är som sagt lite njoig för onödig viktuppgång....

sitter just nu och väntar på min lilla pizza med ost,skinka, champinjoner och lök med en liten burk vitlöksås..mm fan va nyttigt...min frukost bestog av mjölk å kellogs special k redberries (sockerbomb) och en ostmacka. *suck* ingen vitamintablett fick jag i mig idag heller då jag får kvälvningar av att svälja den och den gigantiska omega 3 tabletten! *ryser*

• Anonym (smalis)

Jag var liten och smal innan graviditeten. Jag åt ganska normalt under graviditeten men även snabbmat och sånt, säkert minst 1 gång i veckan, ofta mer. Efter förlossningen hade jag gått ner mina kilo och jag ser exakt ut som innan. Så nej, man behöver inte gå upp i vikt annat än "bebisen" och allt som tillhör den. Jag gick upp 6 kilo. Fick ett helt normalt barn gällande vikt och längd :)

• Anonym (matgalen)

var samma so min bästa vän..hon är liten och smal som en sticka och gick bara upp 6-7 kg! tycker det snarare är tvärt om . är man överviktig innan går man upp mer en om man är smal...men vet inte om det kan stämma..

• Pyrro_b
    Anonym (matgalen) skrev 2011-10-23 16:49:27 följande:
    var samma so min bästa vän..hon är liten och smal som en sticka och gick bara upp 6-7 kg! tycker det snarare är tvärt om . är man överviktig innan går man upp mer en om man är smal...men vet inte om det kan stämma..
    Jag håller nog med om det!
    Jag hade innan min 1a grav gått NER 40 kg, och det var som att min kropp bara låg och väntade på att få gå upp igen. Trots att jag fortsatte att äta nyttigt men med lite mer småätande pga att jag kräktes genom hela grav så gick jag upp 25 kg med henne och hade oerhört svårt att gå ner sen också!
  • Anonym

Sluta nojja och ät.

Om du är sugen på något, och inte äter de. Så kommer de förmodligen sluta med att du äter de ialf, och du har du hunnit stoppa i dig en massa före de också:).

Och eftersom du tänker mkt på vad du äter, så underviker du säkert mkt annat.

Sen går ju inte alla går ner  alla sina kg efter att bebis ploppat ut.

Håller med en som skrev ovan, beställ isf pizza med nyttiga saker på. sen kan man ju faktiskt köpa sallad och annat nyttigt snabbt, och inte bara pizza ;)

• Douglas

Tappar gravida sin slutledningsförmåga? Du är inte dietist va? Inte jag heller. Du ställer endel frågor som du förmodligen redan vet svaret på.

"såg ni något samband mellan dålig kost och hög viktökning ?" Ja, det är väl en vedertagen åsikt. Oavsett. Man hittar nog vetenskapliga studier om detta, om man letar.

"blir man automatiskt tjock av en graviditet även om man äter som vanligt , nyttigt å rör på sig?"
    Ja, det borde ju vara logiskt med viktuppgång eftersom barnet som kommer ut väger 3-5kg, plus vatten och dylikt. Om man nu ser gravida som automatiskt tjocka.

"kommer jag bli extra tjock om jag äter pizza 1-2 gng i veckan?! "
    Beroende på andra omständigheter, men Ja förmodligen 

Svar på tråden kommer jag bli extra tjock om jag äter pizza 1-2 gng i veckan?!