aussibaby skrev 2011-10-24 14:26:27 följande:
Kul tråd 

Jag bor i Australien med min australiensiska man och är gravid med vårt första barn, vecka 22 nu.
Tänkte försöka svara på frågorna tidigare i tråden från hur jag tänker mig att det ska bli, men det vet man ju aldrig...
1. Jag tänker prata svenska med mitt barn så mycket jag kan. När man är med icke svensktalande så uppfattas det ju som oförskämt av förståerliga skäl, så jag kommer väl att prata engelska en hel del också.
2. Min man pratar bara engelska, men har lärt sig lite svenska och jag hoppas att vi kommer att spendera ett år i Sverige om inte för lång tid så att både min man och vårt barn kan lära sig mer svenska.
3. Jag pratar bra engelska. Har läst på universitet här och jobbar nu som lärare för år 2-3 och pratar i princip uteslutande engelska på dagarna. Jag läser mycket på både svenska och engelska, men föredrar numera att läsa på svenska eftersom jag har lite hemlängtan.
4. Jag har ju som sagt inte barn ännu, men jag jobbar som språklärare på svenska skolan här och har en grupp av 4-7åringar ett par timmar varje lördag, Jag har inte sett några nackdelar i att barn lär sig sin förälders modersmål. En del har något försenad språkutveckling till en början, men det tar de i allmänhet igen och det finns så många fördelar med att vara tvåspråkig.
Jag funderar lite på skillnaderna i mödravård i sverige och här. Jag har ju inte varit gravid i Sverige, så jag vet inte hur det funkar.
Jag går till ett public maternity hospital och har träffat en barnmorska i vecka 16 och vecka 22. Nästa BM tid är i vecka 28 då jag också ska göra ett glukostest för att upptäcka eventuell graviditetsdiabetes, 
UL hade jag i vecka 20 och det varade i ca 45 minuter då de räknade fingrar och tår, mätte organ och kroppsdelar samt kollade hjärtfrekvens. 
I övrigt kollar BM min vikt, storlek på livmoder, blodtryck och lyssnar på bäbisen hjärtljud,

Skiljer sig detta från Sverige? Jag är väldigt imponerad över att alla mina besök är täckta av den allmänna sjukförsäkringen och vi inte betalar någonting vid besöken.
När det gäller föräldrarledighet är det väldigt annorlunda här. Jag har rätt till ett års obetald ledighet från min arbetsgivare och får betalt från staten de första 18 veckorna, ca. 3000 kr/veckan före skatt. Så ekonomiskt blir det en stor omställning för oss när bäbisen kommer. Jag kommer dessutom att ha en månads obetald ledighet innan förlossningen då jag inte vill jobba mina sista veckor i början av ett nytt läsår.
Oj, vad långt det blev. Ser fram emot att läsa om hur mina upplevelser skiljer sig från era. 
I England har man två UL, ett i v12 och ett runt v20. Kom inte ihåg exakt hur ofta jag var hos BM, tror det var 1 gång i månaden, sedan varannan vecka, och på slutet en gång i veckan.
Jag kunde ta 9 månaders betald mammaledighet, med 3 månaders obetald som alternativ. 13 v fick jag 90% av min arbetsgivare, 26 v fick jag Statutory Maternity Pay (£125/veckan). Jag hade inte råd att ta det obetalda, men jag tog en extra månad vilket betalades genom semesterdagar och helgdagar. Nu kan man ta 12 månaders betald, från 2015 kommer det kunna delas upp mellan föräldrarna.