Tjatmorsan skrev 2011-10-27 04:16:38 följande:
Oh har hoppar jag in! Intressant att lasa om hur det funkar i andra lander!!
Jag bor i Sydney med min man och tva barn - 2,5 ar och 8 manader. 
Jag har precis borjat jobba igen efter foraldraledighet. Mina barn gar pa dagis tva dagar i veckan och farmor passar tva dagar. Dagis har tar emot spadbarn fran 6 veckors alder men min son ar for tillfalelt yngst i gruppen. Aldersgruppen 0-2 ar har en ratio 4 barn per skotare. Avundas dem inte - fy sjutton vilket liv det ar i babyrummet! Jag har angest over att behova lamna min lilla bebis pa ett gapigt dagis, dessutom langa dagar, men kanner inte att jag har sa mycket val for tillfallet 

Oj, 6 veckor! Jag trodde det var rekord med 10 veckor, som här i Frankrike. Det maste vara väldigt jobbigt för mammorna att lämna sa sma barn!! Men som sagt, har man inget val... Vad skönt att du har kunnat ta hand om ditt barn sa pass länge som 8 manader i alla fall!  Hur är det med amningen i Australien?
Carla82 skrev 2011-10-25 16:42:32 följande:
Låter som samma system som vi har här i Italien tom myndigheten heter samma sak CAF: 

Det räcker med att en halv person jobbar ungefär för att man inte ska få rätt till någonting...gränsen är sjukt låg. 
Eh, nej man kan inte räkna med nagon hjälp fran la CAF! 
Jag undrar om dagis är dyrt eller billigt jämfört med i Sverige? Jag vet ju inte vad det kostar i Sverige, men här betalar man mer om man tjänar över en viss niva. Lite orättvist kan man tycka, att inte alla har samma tariff, men sa är det. Pa varat dagis ligger summan pa ungefär 500 € (Ca 5000 kr) i manaden för heltid
 (8 timmar/dag, 5 dagar i veckan.) Var lilla skrutta gar halvtid nu.