Utlandsföräldrar diskuterar
Lägger till den här tråden bland favoriterna! Jag bor i Italien sen ungefär 6 år och väntar nu mitt första barn (är i vecka 12), funderar naturligtvis ganska mycket på hur man ska lösa allt med språket osv. Jag kommer absolut att prata svenska med barnet hemma, min man håller på att lära sig svenska också så att han inte ska bli "utanför" om vi pratar svenska :) Jag kan flytande italienska,  var på utbytesår i Italien när jag var 16 så jag har i princip pratat italienska i 10 år nu och jag har gjort hela min universitetsutbildning här. 
Vet inte heller vad det är för skillnad på mödravården i Sverige och här, eftersom detta är min första graviditet. Här går jag till en privat gynekolog, träffar henne ungefär varannan månad - dyrt, men vi får tillbaks massor på försäkringen. Gör dock alla ultraljud på sjukhuset. (vecka 14, vecka 20 och sista i vecka 32). Får själv hålla koll på vikt och blodtryck och meddela läkaren om något verkar konstigt. (Kollar var 14:e dag ungefär). Känns helt okej såhär långt :) Är lite nervös inför förlossningen, har många kompisar som inte har haft så jättebra upplevelser här. MÅNGA kejsarsnitt till exempel, det verkar som att på vissa sjukhus sätter de en gräns på hur många timmar det får ta att föda och om man går över det blir det snitt. Ska forska ordentligt i vilket sjukhus som verkar bäst innan vi bestämmer oss. Som tur är bor jag nära en stor stad (Milano) så det finns en del valmöjligheter! 
Spännande att höra alla andras erfarenheter!  

Det är tanken även denna gången om allt går som det ska. Födde på vatikanens sjukhus där gör de helst inte kejsarsnitt om det inte absolut behövs eller är planerat. Fick epidural...däremot finns ingen lustgas tex. Jag har en bra upplevelse även om vissa delar var dramatiska...inte pga personalen dock som var jättebra. Har valt att byta sjukhus den här gången till ett som inte är kopplat till kyrkan...än så länge trivs jag och jag har i stort bara hört positiva saker.
 Det är tanken även denna gången om allt går som det ska. Födde på vatikanens sjukhus där gör de helst inte kejsarsnitt om det inte absolut behövs eller är planerat. Fick epidural...däremot finns ingen lustgas tex. Jag har en bra upplevelse även om vissa delar var dramatiska...inte pga personalen dock som var jättebra. Har valt att byta sjukhus den här gången till ett som inte är kopplat till kyrkan...än så länge trivs jag och jag har i stort bara hört positiva saker.  Ger privatlektioner i engelska också för undervisningen i engelska är undermålig och många ligger efter. Nu ska jag gå på föräldramöte i skolan...får väl se om det ger nåt vettigt.
 Ger privatlektioner i engelska också för undervisningen i engelska är undermålig och många ligger efter. Nu ska jag gå på föräldramöte i skolan...får väl se om det ger nåt vettigt.