• kotten83

Utlandsföräldrar diskuterar

Jag bor också i danmark och har gjort sedan 2008. Fick mitt första barn i Norge så när jag flyttade till dk så hade jag foreldrepenger från Norge hela föräldraledigheten. Man kunde välja 80% eller 100% av den lön man hade innan ledighet och hur länge man var ledig regulerades efter de.

Mitt andra barn fick jag i danmark och har man jobbat i 13 veckor så får man barselsdagpenger från kommunen och är man arbetslös och anmäld till jobcentret så får man kontanthjælp eller starthjælp om man inte arbetat i danmark. Starthjälpen med 1 barn ligger nog på runt 5000 efter skatt och 6500 med 2 barn.

Hur mycket man får i barnbidrag beror på hur många barn man har och också ålder på barnen. Alla med 3 barn får till exempel inte 12000 var tredje månad.

0-2-årige: 4.248 kr. per kvartal 3-6-årige: 3.363 kr. per kvartal 7-14-årige: 2.646 kr. per kvartal Ungeydelse: 15-17-årige: 882 kr. per måned

När det gäller födsel så har i varje fall Norge och Danmark varit väldigt lika. Den enda skillnad är att Danmark erbjuder alla gravida kub-test oavsett ålder

Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar