Inlägg från: annatheresa |Visa alla inlägg
  • annatheresa

Utlandsföräldrar diskuterar

Hur funkar det med föräldrapenning när man bor utomlands?

• annatheresa

Carla82 och mamma84: Nu svarar ni för hur det är i era respektive länder, eller? Föräldrapenning från Försäkringskassan i Sverige antar jag att man inte får om man inte är skriven i Sverige...?

3 barns mamma84 skrev 2011-10-27 11:46:04 följande:
    om man jobbat innan ett barn ska komma till värden får man den normala bidraget hmm vet inte hur mkt iaf några 1000 lappar ..ca 3-4000 kr ?
    Hur länge måste man ha jobbat då?
    Carla82 skrev 2011-10-27 11:55:56 följande:
    "Barnbidrag" är inkomstbaserat och gäller kärnfamiljen.
    Hur menar du med att det gäller kärnfamiljen? Ensamstående t ex får inte barnbidrag eller?? (Låter ju jättekonstigt i så fall! De om några behöver det väl.)
  • annatheresa
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-27 13:38:38 följande:
    Jo ensamvårdnader får barnbidrag ..
    Det vet jag själv då min granne har 4 barn och lever ensam .. hon får . 
    Den frågan var riktad till Carla. Men intressant att höra om hur det funkar i Danmark. Lite sugen på att flytta dit faktiskt, men det kommer nog ändå inte bli än på några år i så fall.
    Carla82 skrev 2011-10-27 15:33:26 följande:
    Ja, jag pratar om hur det är här. Är man skriven i ett annat land blir man utskriven i Sverige om man inte jobbar åt svensk arbetsgivare för då gäller andra regler och försäkringar osv. Nej, du har ingen rätt till föräldrapenning från Sverige om du inte är skriven i Sverige. Kan finnas undantag om man är skriven i Sverige men tillfälligt boende i annat land. Vet faktiskt inte hur länge man ska ha jobbat...har ju inte haft rätt till det så jag har inte kollat. Kärnfamiljen är likamed mamma+pappa+barn inklusive eventuella andra vuxna skrivna på samma adress tex mormor eller farmor eller vad det kan vara...men oftast 2 vuxna plus barn. Där räknas fullständig inkomst. Nu arbetar bara min man och därför är kärnfamiljens inkomst HANS inkomst och vi får bidrag efter det. Skulle jag också jobbas slås min inkomst ihop med hans inkomst och vi kommer då upp i en sån "hög" summa att vi i stort sett inte har rätt till något bidrag alls. Förstår du hur jag menar? Jodå, ensamstående får oftast mer i bidrag eftersom inkomsten är lägre iom att det bara är EN som jobbar...eller inte jobbar. Även där baserat på inkomst...men om jag inte har helt fel har de rätt till ytterligare hjälp. Tex går de före i dagisköer och har billigare skolmatsal och i vissa fall lägre skatter.
    Ja, jag förstår hur du menar. Missuppfattade det först men nu hänger jag med. En sorts politisk subvention alltså, för att kvinnor ska kunna vara hemma. Betryggande att höra i alla fall att ensamstående har rätt till särskild hjälp. :)

Tack för era utförliga svar!
Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar