Utlandsföräldrar diskuterar
Zebre skrev 2011-10-27 11:18:28 följande:
En känslig fraga;Tror ni att det är sant att svenska pappor är mer involverade och hjälper till mer hemma och med barnen, eller är det en stereotyp? Byter era män blöjor till exempel? Var de närvarande vid förlossningen? Här som i Sverige är de flesta pappor med vid förlossningen och klipper navelsträngen, osv. Är det likadant där ni bor, (om ni inte är gifta med en svensk man)?
Jag var mammaledig i 1 år med båda barnen och då var de sista 6 månaderna obetalt. Min äldsta son började hos dagmamma vid 1 och det funkade jättebra, hade honom sen hemma med mig och lillebror i ett år då jag var föräldrarledig och sen var det tänkt att de båda skulle börja hos samma dagmamma, men denna gången funkade det inte alls likabra, stora killen trivdes inte alls så nu har vi en 'live-out' nanny, en ung svensk tjej som kommer till oss 4 dagar i veckan (jag är ledig en dag i veckan).
Jag betalar runt £1000 i månaden så det är fruktansvärt mkt pengar och en av anledningarna att jag nog inte vill ha fler barn....ser ju ljuset i tunneln nu då lillen börjar dagis nästa September, då får han 3 h per dag gratis tjooohooo. Stora killen går nu i Reception (typ förskoleklass) och då går de 9-15.30. Min plan är att fortsätta jobba deltid men att jobba 5 dgr i veckan men kortare dagar så att jag kan hämta dem från skolan.
Min erfarenhet av amning - Det var väldigt på tapeten här när jag födde båda barnen (olika sjukhus) de försöker verkligen pusha nya föräldrar att välja amning. Jag hade jättetur att min amning funkade direkt absolut inga problem men jag såg nya mammor båda gångerna som inte fick igång sin amning och hjälpen de fick var inte bra, båda sjukhusen var sk amningssjukhus dessutom men det fanns liksom inte tid hos personalen att hjälpa till
Jättekul att läsa om olika länder.