• mia567

Utlandsföräldrar diskuterar

Jag bor i Österrike med min österikiska sambo och våra två barn, E som är 2,5 år (blir 3 i mars) och M som är 14 månader.

E är född  i Sverige och vi flyttade till Österrike när hon var knappt en månad. M är född här.

Jag tycker Sverige och Österrike är lika på många sätt men det finns såklart olikheter också. Jag upplevde både mödravåren och även kontrollerna för bebisen/barnet som mer medicinska här edan man i Sverige fokuserar mer på känslor och hur man själv upplever hur man mår.

Mödravård
    Här går man till gynekolog, man kan välja både helt privat och "föräkringsansluten" läkare. Vi valde försäkringsansluten och då får man ultraljud v. 12, 20 och 32 , blodprover, glukosbelastningstest, ctg vid varje besök från v. 35 och sen ca 10 besök (eller fler om det behövs) hos läkaren under graviditeten. Dom flesta väljer till fler ultraljud för en billig peng.

När det är dags att föda kan man göra det på statligt sjukhus (kostar inget), privat sjukus (betalar själv), hemmafödsel med barnmorska eller födslohus (då bor ofta en barnmorska i samma hus och har en del där dom tar emot födande kvinnor, blir alltså ungefär som hemmaförlossning). Kejsarsnitt är vanligare på dom privata sjukhusen. Jag födde på vanliga sjukhuset och valde något som kallas "ambulante geburt" vilket innebär att man åker hem 6-24 timmar efter födseln och så kommer en  barnmorska hem varje dag i ungefär en vecka och kontrollerar hus bebis och mamman mår. Annars är det vanligt att man stannar ungefär 5 dagar på sjukhuset.

För barnets kontroller går man sen tlll barnläkare som kontroller utvecklingen.

Man får inte jobba 8 v innan förlossningen och 8 v efter. Man är hemma med full lön innan (har tom för mig att man får mer än 100% av lönen). Just dom här veckorna efter är dom noga med att man ska ta det lugnt, helst ligga ner största delen av tiden.

För föräldrapenningen finns några olika alternativ, man får samma slutsumma men kan sprida ut den över oliak lång tid. Vi har valt 15+3 månader vilket innebär att vi får ca 800 euro/månad, man kan fördela dom lite som man vill mellan föräldrara men den ena måste ta 3 månader som minst. Det finns även ett alternativ med 12+2 månader och då får man 80% av sin lön. Sen får man barnbidrag till "barnet" är 26 år(!!!), ca 200 euro/månad.

Dagis och skola skriver jag mer om en annan dag, nu är det dags att väcka lillasyster för att gå och hämta storasyster på dagis

Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar