• kjf0609

Utlandsföräldrar diskuterar

Jag har bott i USA i over 8 ar och har tva killar pa 5 och 2. Barnen ar fodda har och jag fick jattebra modravard med bada tva. Med aldste sonen gick jag till en barnmorska (egentligen 3 olika) som var helt otrolig. Fick 4 UL totalt med honom - rutin vid 18v, 28v for tidiga varkar (falsk alarm), 32v da barnmorskan tyckte jag hade daligt med fostervatten och ett overgangsUL vid 41v. Med andra sonen gick jag till en klinik for forsakringslosa. Kostnaden man far sta for sjalv beror pa inkomst. Min man och jag fick 75% rabatt. Inte illa och varden var minst lika bra som hos barnmorskan. i USA ar det "defensive medicine" som galler, precis som nagon sa tidigare. De kollar allt minst en gang.

Man far som sagt var inte barnbidrag har, men val avdrag pa skatten och storre skatteaterbaringar. Beroende pa vad man tjanar kan man fa tillbaks upp till $1000/barn nar man deklarerar. Vi far tillbaks MER fran amerikanska staten an vad vi betalar in. 

Dar jag bor ar amning helt naturligt och de allra flesta mammor provar iaf. Jag har ammat offentligt utan att folk hojt pa ogona. Aven om alla kanske inte haller pa i ett ar (fast det gor val inte alla svenska mammor heller) sa ar alla jag kanner positivt installda till amning. 

Far erkanna att mina barn inte ar sarskilt bra pa att prata svenska. 5-aringen kan bara enstaka ord. 2-aringen daremot forsoker jag prata sa mycket jag kan med. Engelska har nastan blivit mitt modersmal och jag pratar det hellre an svenska. Men efersom vi ska flytta tillbaks till Sverige nasta ar maste jag verkligen ta tag i detta och prata svenska som bara den!

Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar