• Kina79

Utlandsföräldrar diskuterar

Jag hoppar gärna in här också. Vi är en helsvensk familj på två vuxna och tre barn. Tyra är 7½, Ellen är 5½ och Agnes är 1½ år gamla. För två veckor sedan landade vi i vårt nya hemland för några år framåt - KINA.
    Vi bor i Shenzhen, nere vid HongKong. De två äldsta går i internationell Amerikansk skola och Agnes är hemma med mig. Här skolas de in när de fyllt 2 år. Hon fyller i början av maj, så hon skolas in i augusti efter vi varit i Sverige.
    Allting är fortfarande väldigt nytt för oss, vi har inte kommit in i allt ännu. 
    Jag börjar med att svara på frågorna

1. Lär ni barnen svenska?
    Vi pratar endast svenska hemma. Tyra läser och skriver bra på svenska och det vill jag att hon bibehåller. Ellen kommer först att lära sig läsa och skriva på engelska, sen kommer vi att träna svenskan här hemma och i svenska skolan en kväll i veckan.
    2. Finns det någon vuxen i familjen som talar landets språk? Om inte, kompenserar ni för detta på något sätt? (Även om barnen går i skolan eller på dagis så har de ju alltid en nackdel jämfört med barn som även talar landets språk hemma. Vissa väljer att kompensera för detta med extra studier eller kanske genom att ha barnpassning som talar språket, andra känner inte att kompensation behövs.)
    Barnens undervisning är helt på engelska, men de har även undervisning i kinesiska. Vi har en ayi (hemhjälp), hon talar lite engelska. När barnen väl landat i engelskan, kommer de att få träna sin kinesiska med henne
    3. Hur väl talar du/ni (som är svenskspråkiga modersmålsmässigt) språket i landet? Känner du att du klarar dig bra på din nivå eller vill du utvecklas mer? Tar du några kurser eller funderar på att göra det? Kanske känner du att du klarar dig på bara engelska?
    Man klarar sig på nästan bara engelska här. Men en del kinesiska underlättar det om man kan. Min engelska kan definitivt bli bättre, den kommer att tränas upp. jag kommer även at tta lektioner i kinesiska så småningom när det känns bra.
    4. Ni som har lite större barn, har ni upptäckt några problem kopplade till barnens tvåspråkighet (om barnen nu lär sig svenska också)?
    ---

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Kina79
    änglavinge skrev 2011-12-06 16:43:19 följande:
    Hej alla! Jag hoppar in i denna tråden, ska bli väldigt intressant att läsa igenom allt vad ni har skrivit än så länge :)

Själv bor jag med min man och våra två barn (3 och 5) i Kina. Första året bodde vi på 'landsbygden' och barnen gick på kinesisk skola, men i somras flyttade vi till Beijing och barnen går nu på Svenska Skolan här istället.

Återkommer när jag fått tid att läsa igenom tråden!
    Roligt med nån mer i Kina
    Vi bor i Shenzhen sedan i oktober.
    Barnen går i amerikansk internationell skola.

• Kina79
    gbg1977 skrev 2011-12-08 06:53:30 följande:
    .

Här har man inte riktigt tänkt hela vägen angående trottoarer och vägar. Kanterna är två dm höga så det gäller att ha en bra vagn (har en dotter också på snart 7 månader).

Bussen har jag inte kommit till än riktigt, men ryssarna i moskva kör som biltjuvar så man får verkligen passa sig när man är ute och åker.
    Känner igen det där
    I Kina är det inte direkt barnvagnsvänligt för att uttrycka det milt!
    Jag bär mkt i sele, köpte en pognae för nån månad sen, innan hade jag en Ergo Baby - kopia.

Min yngsta är 19 månader och det går jättebra att bära henne, på ryggen kan jag bära henne långa stunder.

• Kina79
    emmisss skrev 2012-01-09 14:08:10 följande:
    Om några veckor bär det av till Dubai!!! Mannen flyttar redan på lördag!!!!
    Spännande!!
    Du f år skriva sen och berätta hur allt går  
Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar