• Anonym (kläder)

Finns det ngn som köpt massor med kläder från utomlands och har tagit med till sverige !

Har några frågor..

Om man åker till något land tex turkiet och man köper därifrån kläder tex jeans ca 15 st och massor med tröjor med hem till sverige. Tror du det går igenom flyg tullen?
    Finns det några regler om hur mkt man kan köpa kläder från utomlands och ta med till sverige?   

• Svar på tråden Finns det ngn som köpt massor med kläder från utomlands och har tagit med till sverige !
  • principessan

Om du menar kopior så är det olagligt.

• Sapato

Vi tog med 2 stora nya fulla resväskor med kläder från Turkiet och det funka kanon.
    Vi hade alltså 5 resväskor totalt.

• principessan

Åker man dit i tullen så får man böter. Men visst de kanske inte kollar...

• verkar

Bara om du handlar kopior får du böter,  Och så kommer du få betala för den exstra vikten på flyget. 

• Trinis

Jag handlar mycket kläder på Irland, åker varje vår och höst och tar hem två resveskor ugnifär varje gång och det funkar utan problem.

Jag vet dock inte om det är annorlunda om de misstänker att du ska sälja vidare, om du blir stoppad och har kläder så det är tydligt att de inte är till dig eller till "privat bruk".

• Anonym (Lisa)

Det finns gränser för hur mycket man får föra in utan att förtulla dem (en viss summa alltså). Det har inget att göra med huruvida det är kopior eller ej! Tullverkets hemsida torde till hjälp för dig, ts.

• Apopan

Jag skickade iväg ca 30kilo tyger, kläder, överkast och dylikt när jag var i Indien senast med båt. Det gick utmärkt, fick hem grejerna ca 3veckor efter att vi hade kommit hem. Då fick vi skriva utförligt vad det var i paketen och så tror jag vi betalade ca 800kr för kalaset.

• Sapato

Har iofs crew kort så betalar inte övervikt
    Har aldrig behövt förtulla mina varor heller.

• Tittij

Ett råd jag har hört är att klippa bort alla lappar så att det inte syns att det är nya kläder. På så sätt kan de ju inte veta hur mycket du hade med dig när du åkte. Du kan ju vara en klädtokig människa som packar 15 par jeans för en vecka..

Svar på tråden Finns det ngn som köpt massor med kläder från utomlands och har tagit med till sverige !