Garnax skrev 2011-10-24 17:24:32 följande:
Jag fungerar precis tvärtom, är väldigt väldigt sällan orolig för någonting, min allmänna inställning till allt är att det antingen löser sig eller inte spelar någon roll. All min erfarenhet styrker att det också är så. Allt ordnar sig på något vis.
Jag litar till min förmåga att kunna hantera dom problem som uppstår, jag litar till min förmåga att klara det jag ställs framför, och all min erfarenhet säger att jag gör det. En mycket viktig del i att kunna släppa sin oro är just det, att lita till sin förmåga att finna en väg ur det man står inför.
Därför finns det ingenting att oroa sig för, jag har en filosofi som grundar sig i att människor är vackrast fria och ska vandra sina vägar, göra sina val. Att det är deras liv och deras ansvar, att deras tankar och känslor är skapade i dem och har ingenting med mig att göra. Därför är jag aldrig orolig för vad andra gör, eller vad dom tänker eller känner. Mitt liv är min väg, jag har mina val, min resa, jag tycker livet är vackert och jag njuter verkligen av att leva, av själva upplevelsen att vara vid liv. Mycket lite av annat är viktigt.
Trivs jag inte säger jag upp mig och går på dagen om jag får, gjorde jag för drygt en vecka sedan. Vantrivdes något enormt. Jag är ingenstans där jag inte trivs, livet är viktigare än så. Jag vill leva mer i oberoende än i beroende. Jag lever så att jag kan klara mig utan jobb en tid, lagt undan pengar också så jag inte står i akut kris. Kan gå hemma en månad utan lön eller akassa, det viktigaste är att jag trivs och mår bra. Jag litar blint till att jag kommer få ett nytt jobb. All min tidigare erfarenhet säger mig att det också ordnar sig. Man finner alltid sin väg.
Jag kastar mina tärningar, gör det jag tror på, konsekvenserna är inte det viktiga. Utan att jag handlar utifrån mig själv, det jag står för och det jag tror på. Resten får bli som det blir, och det har alltid ordnat sig.
Det du behöver arbeta med är din grundläggande inställning, dom värden du har som driver dina tankar i det mönster dom går i. Det andra är att arbeta med dina tankar, ändra dom. Och utmana dom. Gör det du är rädd för och se vad som händer, möt din oro med en inre övertygelse. Se tillbaka och se det positiva.
Men det är mycket aktiv övning, att vara vaksam och medveten om sitt sinne, sina tankar. Låt inte dina tankar styra dig, styr istället dina tankar.
Men den inställningen så spelar det ingen roll vad som händer, det är oron som är det jobbiga, inte situationen. För jag kan vara i en situation du oroar dig för utan att vara varken orolig eller må dåligt över den. Situationen äger inte mig, jag äger den. Det är bara en livsutmaning, en möjlighet. Och kommer snart vara löst och historia och då står man inför nya saker. Det är ett ständigt flöde, flöda med bara :)
Lev ochg njut, ta det som det kommer. Allt ordnar sig och det som inte gör det kommer du en dag se ändå var det bästa ur något perspektiv. En relation kanske inte blev bra, problemen kanske inte löste sig utan det tog slut, vilket också är ett sätt för det att lösa sig på, ser du sen när du står på en annan plats, i en annan situation med någon annan. Då du inte vill vara någon annanstans, med någon annan.
Finns människor som har det mycket värre och ändå överlever, finns människor som äger 1% av det du har och ändå är lyckligare än du. Så du behöver inte oroa dig.
T.om om du hamnar på gatan så har du bara 1 orm att vara rädd för och det finns massor med mat kastad utanför varje affär. Köp en bra sovsäck, en hängmatta, bra kläder och kängor samt lite verktyg som kniv, yxa och ett fiskespö så har du komfort och alla förutsättningar att klara dig ändå.
Eller köp en gammal husvagn :)
Allt ordnar sig eller kan ordnas. Lita till det och luta dig mot den övertygelsen när det stormar i ditt huvud.
När dina katastroftankar skenar iväg, fånga in dom, fråga dig själv vad som är det värsta som kan hända, förlika dig med det och ställ frågan till dig själv hur illa det egentligen är om det skulle ske. Slappna sedan bara av :)
Det bästa i livet kan komma ur det värsta, så har man tur går det riktigt åt helvete någon gång ibland också. Om inte annat för att man då lär sig att riktigt åt helvete också går att hantera :)
Vilken harlig installning till livet du har =) Det ar ju sant, att man maste lite pa sig sjalv att man klarar sig i alla situationer, och gar nat at helvete sa vad gor det...
Ska lasa ditt inlagg nar jag borjar borjar oroa mig for nagot lojligt =)