Inlägg från: Millicent |Visa alla inlägg
  • Millicent

Oberoende ekonomisk rådgivning?

Hur i hela friden väljer man "rätt" pensionsförvaltare, rätt liten bank för fondsparande, kapitalförsäkring osv?

Går jag till min bank så kan de bara sina "produkter" och eftersom jag har en storbank så känner jag att jag förlorar på deras råd.

Tittar jag själv på nätet, (Compricer tex) så finns mest länkar till respektive banks hemsida och det är inte så lätt att välja på egen hand utifrån företagens egna hemsidor och marknadsföring. Känns också lite konstigt att lägga sina besparingar i händerna på några man inte vet något om.

Var kan man få lite mer oberoende information från någon som är kompetent?

• Svar på tråden Oberoende ekonomisk rådgivning?
  • Millicent
    E4666 skrev 2011-10-24 18:17:49 följande:
    Nej, det är en jätteviktig fråga. Det bästa är att du läser in lite grann själv, och inte litar fullt så mycket på "rågivarna". Det viktigaste är valet av mix (t ex andel av dina pengar som du har fastighet, aktier, bankkonto, osv.)

Här finns en bok om du vill kika lite mer, med tanke på att det på sikt handlar om ganska stora pengar (dina investeringar, din pension osv) kan priset, som är lite åt det höga hållet, nog betala sig ändå. Att kika lite försiktigt i boken i bokhandeln är dock gratis, och det är möjligt att du kan beställa den på biblioteket också. www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147096...
    Tack! Jag ska kolla in den där så lär jag mig nog lite. Jag fet-tröttnade när jag insåg hur höga avgifter storbankerna tar ut och när jag hörde att Nordea som haft så dålig avkastning har fått i uppdrag att tjäna mer på sina kunder. Jag tar det som att de vill ha ännu mer av mig men få fortsätta ge mig dålig valuta för pengarna.  
Svar på tråden Oberoende ekonomisk rådgivning?