Inlägg från: levandecharader |Visa alla inlägg
  • levandecharader

Hur skulle ni räkna ut det här?

Du erbjuder dig att diska varje dag hemma. Som ersättning vill du ha en krona första dagen och därefter vill du ha dubbelt så mycket som dagen före. Hur mycket har du tjänat efter 3 veckor?

• Svar på tråden Hur skulle ni räkna ut det här?
  • levandecharader
    evelina01 skrev 2011-10-24 14:53:35 följande:
    1 krona första dagen
    2 kronor andra
    4 kr tredje
    8 kr fjärde
    16 kr femte
    osv..

sen bara räkna ihop?

eller menade du så haha?
    Så skulle jag också räkna ut det men blev tveksam om jag tänkte rätt. Det blir ganska höga tal efter ett tag och det är en 8 årings läxa...

• levandecharader
    Alicias skrev 2011-10-24 14:58:31 följande:
    Jag skulle också räkna ut så och totalsumman blir väldigt stor.. låter ju lite överkurs för 8-åringar?
    Eller hur! Jag tröttnade efter ett tag och då har jag inte ens plussat ihop allt...
  • levandecharader
    MajaVira skrev 2011-10-24 15:00:02 följande:
    Jag håller med om att det blir väldigt stora tal, känns lite mycket att börja räkna tal i miljonklassen som 8-åring.
    Ja, jag vet inte riktigt hur vi ska göra med den här läxan... 
    Det var därför jag började fundera på om jag och dottern tolkat den fel. 
  • levandecharader

Det kan inte vara så att tanken är: 1 kr första dan, 2 dagarna efter?! Men då borde ju inte frågan vara ställd så där.

• levandecharader
    pluvdo skrev 2011-10-24 15:04:13 följande:
    Skall de räkna ut det där med miniräknare eller för hand? Med miniräknare är det ju inte svårt, men... lite konstigt att begära av åttaåringar.
    För hand, de får använda ett kladdpapper men inte miniräknare vad jag vet iaf. Det är sk veckans kluring.
  • levandecharader
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 15:06:02 följande:

Ni gör det inte svårare än vad det är? Det är inte en mattekluring? För om det är det så är det 1 krona betalt första dagen, och andra dagen 2 kronor betalt och tredje dagen 2 kronor betalt osv i en vecka.. Eftersom det står inte att hon ska få dubbelt så mycket betalt som dagen före för varje dag som går?

Det var det jag funderade på. Men å borde det väl inte stått: "därefter vill du ha dubbelt betalt som dagen före" utan därefter vill du ha dubbelt betalt mot första dagen eller liknande...?
  • levandecharader
    pluvdo skrev 2011-10-24 15:07:34 följande:
    I och för sig inte jättesvårt för hand heller, men tar förstås tid. :)
    Inte för dig och mig kanske men för en 8 åring blir det lite svårare kanske

• levandecharader
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 15:11:31 följande:
    Alltså, det är ju meningen att det ska vara KLURIGT, därför skriver de som sådär. Men fråga läraren annars. Jag är nästan helt övertygad om saken.
    Jag tror ju också att det är meningen att den ska räknas ut som du säger iom att det gäller 8 åringar men jag tolkar inte frågan som så egentligen. Det var därför jag undrade hur ni tolkade det. Det ska vara klurigt visst men ändå måste det ju finnas lite vett i hur frågan ställs eller hur jag nu ska förklara
  • levandecharader
    pluvdo skrev 2011-10-24 15:13:50 följande:
    Men då blir det inte klurigt, då blir det bara felformulerat.
    Precis vad jag menade men av nån konstig anledning inte kunde skriva
  • levandecharader
    pluvdo skrev 2011-10-24 15:13:27 följande:
    Ja, fast det är ju bara att plussa. Det är förstås inte jättelätt för en åttaåring, men samtidigt så är det ju veckans kluring. Och man får väl anta att barn får ta hjälp av föräldrar och så då.

Om de menar att man skall dubbla på dag två och sedan få två kronor resterande dagar så är frågan väldigt knasigt ställd eftersom det inte är vad som står.
    Vi har plussat för glatta livet här hemma
  • levandecharader
    Mamma till T skrev 2011-10-24 15:39:22 följande:
    Jag tycker det låter som väldigt bra betalt för att diska hemma :)
    Ja, jag skulle gärna ha den lönen för lite disk
Svar på tråden Hur skulle ni räkna ut det här?