• h81

jag tror han har jätteont våran katt? =(

världens snällaste goaste katt har vi, han är 7 år, kastrerad och brukar i normala fall mysa med oss i soffan, eller hos barnen i sängen o trivas med livet.. han älskar oss o vi älskar honom..

i förrgår märkte vi att han när han ligger som bäst o sover, fräser till o springer iväg..
    nu har han gjort så ett antal gånger och därtill gömmer han sig för oss... (igårkväll nere i källarn o nu hela dagen under dotterns säng..)

han slickar sig väldigt mycket om munnen (mår illa antar jag??)

vi har klämt på hela honom men han säger ingenting oavsett hur vi gör, hade han haft ont i nåt ben eller svans borde han ju reagerat när vi gjorde det..
    (vi har haft några turer med han för han råkar ut för nåt mest hela tiden tycker jag o då har han fräst åt oss när vi klämt på den onda stället såklart men nu verkar jag inte komma åt nåt sånt..?)

han har ju antagligen jätteont nånstans ändå tackarn???
    särskilt eftersom han GÖMMER sig??
    vad kan det vara????

har självklart ringt vet. och fått en tid på onsdag, hoppas inte han lider för mycket tills dess =(

men jag funderar ju en massa nu.... därför skriver jag här om någon vet nåt??
    njurar?
    påkörd?
    förstoppad?

ngn som känner ingen nåt av hans symptom??

tacksam för svar på detta såklart...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-24 16:29
    just det, ska tillägga att han äter ju.. hittills som vanligt..
    hur det är med kiss o bajs är svårt o säga för oftast går han inte på lådan utan ute...

vi har vaccinerat honom regelbundet fram tills förra året då det blev missuppfattning mellan oss o vet. (hon uttryckte sig så jag förstod det som att med det nya vacc räckte varannat år istället för varje o därför bokade vi ingen tid till nästa år o sedan visade det sig att vi SKULLE ha vacc för så var det inte alls.. suck)
  • Svar på tråden jag tror han har jätteont våran katt? =(
  • Majsan70

UVI? Äter han o dricker han som han skall? Går han på lådan? Hur ser avföringen ut? Hur ser slemhinnorna ut i munnen? Hur ser pälsen ut o har han magrat av?

Är han vaccinerad?

Det finns ju en del som de ka råka ut för i sjukdomsväg. FIP, FIV/FELV förutom UVI och andra njurproblem. Ja hjärtproblem o en del annat oxå...eller så är han bara ur form.

• h81
    Majsan70 skrev 2011-10-24 16:24:14 följande:
    UVI? Äter han o dricker han som han skall? Går han på lådan? Hur ser avföringen ut? Hur ser slemhinnorna ut i munnen? Hur ser pälsen ut o har han magrat av?

Är han vaccinerad?

Det finns ju en del som de ka råka ut för i sjukdomsväg. FIP, FIV/FELV förutom UVI och andra njurproblem. Ja hjärtproblem o en del annat oxå...eller så är han bara ur form.
    han ser ut o känns precis som innan..
    har hittills ätit som vanligt..
    vacc se mitt tillägg ovban

tänk va bra om dom bara kunde prata ibland.. =( gör så ont i mig när han drar sig undan såhär =(
  • Hallonröd

Urinsten kanske..?...drabbar färmst kastrerade hanar mellan 2-7 års ålder.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • h81
    Hallonröd skrev 2011-10-24 16:36:40 följande:
    Urinsten kanske..?...drabbar färmst kastrerade hanar mellan 2-7 års ålder.
    har googlat lite på det, vet du hur det märks på en katt??

är ju som sagt svårt när han inte går på lådan....
    ska nog ställa in den på toan nu så kanske han går =)
    (har dne uppe i vanliga fall men han går inte upp där nu..)
  • nemo1

Håll katten inne så att du har koll på den. Du måste även observera lådbesöken då urinsten är vanligt på ffa hanar. Är det urinsten så kan det bli mycket akut annars dör katten på några få timmar om det blir stopp. Det ska VÄLDIGT mycket till innan en katt visar att den mår dåligt så jag skulle ha åkt in omgående. Och som sagt, släpp inte ut honom.

• jessica1981

Om det är urinstopp måste du åka med honom redan ikväll till veterinär, annars dör han och det är väldigt plågsamt att dö av urinstopp.

• Hallonröd
    h81 skrev 2011-10-24 16:41:31 följande:
    har googlat lite på det, vet du hur det märks på en katt??

är ju som sagt svårt när han inte går på lådan....
    ska nog ställa in den på toan nu så kanske han går =)
    (har dne uppe i vanliga fall men han går inte upp där nu..)
    Ja de kan inte kissa då och  som nemo01 skriver så är det farligt!!
  • h81
    nemo1 skrev 2011-10-24 16:50:21 följande:
    Håll katten inne så att du har koll på den. Du måste även observera lådbesöken då urinsten är vanligt på ffa hanar. Är det urinsten så kan det bli mycket akut annars dör katten på några få timmar om det blir stopp. Det ska VÄLDIGT mycket till innan en katt visar att den mår dåligt så jag skulle ha åkt in omgående. Och som sagt, släpp inte ut honom.

borde inte vet sagt det när jag ringde imorse???

nä vi håller honom inne nu så vi har koll..

gud va ni skräms.. =(

• Majsan70
    h81 skrev 2011-10-24 16:58:52 följande:

borde inte vet sagt det när jag ringde imorse???

nä vi håller honom inne nu så vi har koll..

gud va ni skräms.. =(

Jag förstår att det är skrämmande men när katter blir sjuka visar de inget i början o sen när de väl visar så kan saker o ting hända jättefort. Min ena katt dog a hjärtfel...det tog ett par dagar o han hade inte visat något innan. När vi väl upptäckte var det försent. Därför vi ställer så mycket frågor om obehagliga saker.
  • Mynta

Jag tycker att du ska ringa veterinären igen och kräva att få komma in imorgon förmiddag. Är det en omöjlighet, ring nästa veterinär.

• h81

nu har jag ringt djursjukhuset, några städer bort och har fått en tid ikväll...
    vi som skulle haft myskväll jag o barnen här o gjort chokladbollar...

sist vi fick åka in var på morgonen när vi skulle till öland...

bra taiming han har  jämt vårat måndagsexemplar...

• Majsan70
    h81 skrev 2011-10-24 17:44:04 följande:

Hmm...djur har ALDRIG bra timing när de blir sjuka. Jag håller tummarna för att det inte är nåt. Uppdatrea gärna här så vi får veta hur misse mår.
  • Hallonröd
    h81 skrev 2011-10-24 17:44:04 följande:

Ja men vad gör man inte för sitt älskade husdjur..?! Man vill ju inte att de ska plågas och ha ont... ...bättre att kolla upp det så fort som möjligt!
  • h81

usch.... nu har jag ångrat mig igen...
    han har ätit här under kvällen o då sa dom på djursjukhuset att vi kan vänta tll imorn bitti o åka in här istan isället för o åka flera mil senare ikväll (får ta med båda barnen oxå med för mannen jobbar)
    att han äter är bra sa dom.. o druckit har han gjort med... nu sitter han o vill gå ut... har visat han lådan på toan...

jag o sonen har gråtit floder här.. han är 6 år o såklart jättekänslig...

man älskar ju sina djur sååååå enormt!!! vad skulle vi göra utan våran älskade turbo??
    väljer o lita på personalen nu o släppa ångesten lite för kvällen...
    imorn åker vi in, sen ska jag tala om vad det var hoppas jag =)

• h81
    Hallonröd skrev 2011-10-28 12:50:11 följande:
    Hur har det gått med katten?!
    jodå, han har återhämtat sig..  =)
    vet. kunde inte direkt hitta nåt fel på han men märkte ju att han blev irriterad av att han klämde o kände... (vi har ju fått klämma o k'nna men han har tydligen större förståelse för oss än vet)
    han fick medicin mot nån ev. infektion i kroppen... sen har han blivit bättre o bättre sen vi började ge den o nu är han som vanligt igen =)

alla pustar ut..

tack för att du frågade =)
  • nemo1

Vilken idiot till vet.  Vi kommer att få mrsa på våra djur också. Man skriver väl inte ut antibiotika för en EVENTUELL infektion???  Varför togs inga prover på katten? Det kan ju ha varit tex en urinsten som lyckligtvis kom ut av sig själv. Nästa gång kanske ni inte har en sån tur. Om jag vore dig så skulle jag välja en annan vet nästa gång.

• Hallonröd
    h81 skrev 2011-11-03 22:04:41 följande:
    jodå, han har återhämtat sig..  =)
    vet. kunde inte direkt hitta nåt fel på han men märkte ju att han blev irriterad av att han klämde o kände... (vi har ju fått klämma o k'nna men han har tydligen större förståelse för oss än vet)
    han fick medicin mot nån ev. infektion i kroppen... sen har han blivit bättre o bättre sen vi började ge den o nu är han som vanligt igen =)

alla pustar ut..

tack för att du frågade =)
    Ok...vad skönt Flört
Svar på tråden jag tror han har jätteont våran katt? =(