Linda b1986 skrev 2011-10-24 19:36:02 följande:
Jag läste länken men känns inte som vi ignorerar henne. Hon får sitta i fotöljen hos oss och vi pratar med henne om det är annat än gråt.
Detta är t.ex när hon är övertrött och springer runt och hoppar och skriker, hunden ligger på golvet, hon springer frAm och snubblar på hunden. Ojojoj säger vi- saga man går inomhus, du kan skada både dig och yai när du springer inomhus.
Hon fortsätter. Vi säger- saga nu får du lugna ber dig och sluta springa vid yai Nnsrs blir det time out.
( hade aldrig testat time out vid denna situation)
Hon fortsätter för att testa oss, jag går upp tar henne i handen och säger timeout. Hon sitter snällt i stolen 3 min och frågar sen när jag lyfter ner henne- får jag gå runt yai? Ja kära saga det får du:) -men inte springa yai kan bli arg och bita mig då?- ja precis, både du och han blir ledsna då.
Har väldigt svårt att få detta till att vi ignorerar henne.
Det där är inte riktigt den sortens time out som avses med "time out", dvs en sorts skamvrå.
Att lyfta bort barnet från en situation som den inte kan hantera, eller där det finns risk att den skadar sig själv eller andra, och sedan sitta med med barnet tills det lugnat sig, det tror jag väldigt många gör, inkl vi.