• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • OnlyZ

Ja men alltså, det jag menar är att vissa av dessa saker är ju självklara ting. Som alla måste göra, resten av livet. Och jag tycker inte att barnen då i fråga inte har något att säga till om saken, självklart kan dom ju protestera och säga att det inte är kul osv, dom är ju människor som vi alla andra, men i slutändan, det ska ju bara göras..

• OnlyZ
    071001 skrev 2011-10-24 16:28:00 följande:
    Ptja, hur får du ditt barn att städa upp efter sig? Jag har då inte lyckast och snart är hon 5 år! Enstaka gånger har hon på eget bevåg städat/plockat i sitt rum men jag kan tjata mig blå utan att det görs.
    Jaa men en sån sak till exempel! 

Det är ju något som dom ska göra, min son är 5 och det ända jag gör är att dagen innan säger jag "det börjar bli stökigt här, imorgon får du städa lite" Och dagen efter så säger jag till när det e dags och då går han och gör det, utan att protestera för han vet att det ska göras. Tar inte mer än 5 minuter för honom och han blir så glad och stolt att vi alla måste gå in och kolla hur fint och plockat..  
  • OnlyZ
    Kalinka skrev 2011-10-24 16:42:12 följande:
    Det låter ju jättebra att det fungerar så bra med er son. Men det fungerar INTE med vår dotter. Hon gör det bara inte. Tro mig, vi har försökt. Hon hjälper däremot gärna till när det är hennes eget initiativ.
    Och hur kan det komma sig? Brist på respekt eller? Föräldrarna ska ju bestämma, inte barnen.. Och om barnen inte vet det, vad händer då? Dom gör som dom själva vill kanske.. Och det är ju inte hållbart! Jag tror man måste visa vem som bestämmer.. 
  • OnlyZ
    071001 skrev 2011-10-24 16:46:16 följande:

Siri gör det inte, så är det bara. 
    Hon skulle säkert göra det om jag blev arg och rafsade ihop saker i frenesi med hot om att kasta grejerna, men det känns som att ta i lite väl mycket så det får vara.

Men tycker du inte att det e jobbigt att hon inte gör som du säger? Elr har du som många andra, bara gett upp?
  • OnlyZ
    finskaflikkan skrev 2011-10-24 16:49:42 följande:
    Min son e 3.
    Han vägrar borsta tänderna, så till slut får våde jag och farsan "mord" hålla han för att få dom någorlunda rena.
    Skulle jag be han städa sitt rum, inte en chans!
    Klä på sig gör han inte heller...
    Allt ÄR på HANS eget initiativ. Är dessa saker inte på hans villkor blir han TOTALT omöjlig att handskas med.
    Varför? För att han har autism.
    Vilket vi nyss fått reda på... Så vi håller på att försöka få de att fungera, genom att gå på en massa utbildningar och kurser och föreläsningar om autism.

Så nej ingen brist på respekt här iaf!        
    Ja men ni har ju en anledning till att ni inte får eran vilja igenom och det är ju absolut inget konstigt!
    Det är ju pga hans diagnos, inga konstigheter.
    Jag önskar er all lycka i att hitta verktygen ni behöver för framtida år tillsammans.  
  • OnlyZ

När min son va liten ville han inte borsta tänderna, vi fick vara två vuxna för att få det gjort ett tag och tillslut så märkte han väll att det va onödigt jobbigt att hålla på att skrika och bli alldeles galen för en sak som tar 2 minuter. Det vi då gjorde va att den ena tog han i knät och höll upp hans mun medans den andra borstade tänderna. Och så pratade vi om det efteråt och förklarade att man kan göra det så mycket lättare för sig själv.. 

Sen så är det klart att barn ska ha en egen vilja, självklart! Det har jag aldrig sagt att dom inte ska ha. Men jag tror oxå att regler är livsviktiga,  

• OnlyZ
    Yavannie skrev 2011-10-24 16:58:37 följande:
    Barn är olika. Jag var väldigt snäll när jag var liten och ifrågasatte i princip aldrig något mamma sade. Det var min personlighet. Jag har inga föreställningar om att det kommer bli likadant med min dotter.

Vad bra om det funkar utan problem för dig TS. Om du irriterar dig på att det inte fungerar för andra så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Känns som en konstig sak att haka upp sig på. I själva huvudposten låter det som att du antar att andra föräldrar inte säger åt sina barn vad de ska göra - tro mig, det gör de, men det är inte alla barn som "bara gör det". 
    Jo men visst. Men hur kan barnen tycka att valet finns att inte göra det som föräldern ber om.. Det är det jag inte förstår. 
  • OnlyZ
    071001 skrev 2011-10-24 17:03:08 följande:
    "Men hur kan barnen tycka att valet finns att inte göra det som föräldern ber om.. Det är det jag inte förstår. "

Va?! Så är det ju dagligen med massa barn som befinner sig i trots-faser och allt vad det heter . Menar du att ditt barn aldrig vägrat att gå från parken tex? Kommer han på studs när du säger att det är dags att gå hem? 
    Självklart!! Det e gnäll varje gång! Nu när han e äldre så vet han ju att det bara är att göra det, spelar ingen roll hur mycket tårar han kan fälla. Men när han va mindre så fick jag ju gå och hämta honom, sparkandes och skrikandes gick man där ifrån. 
  • OnlyZ
    Yavannie skrev 2011-10-24 17:04:11 följande:
    Ifrågasätter du aldrig något som andra ber dig att göra?

Barn är ju också människor. Det låter otroligt, jag vet, men så är det. 
    Jo men jag snackar om måsten, borsta tänderna, äta mat, städa, bada osv. 
Svar på tråden Noll tolerans!