Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

Noll tolerans!

Det kan ju vara så att det faktiskt är skillnad från barn till barn också. På vår dotter fungerar det faktiskt inte alls att vara hård. Då tvärvägrar hon, och det är lögn i sten att försöka få henne att göra saker på det viset. Hon bara gör det inte. Man måste resonera med henne, då gör hon det mycket hellre.

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Kalinka
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:33:11 följande:
    Jaa men en sån sak till exempel! 

Det är ju något som dom ska göra, min son är 5 och det ända jag gör är att dagen innan säger jag "det börjar bli stökigt här, imorgon får du städa lite" Och dagen efter så säger jag till när det e dags och då går han och gör det, utan att protestera för han vet att det ska göras. Tar inte mer än 5 minuter för honom och han blir så glad och stolt att vi alla måste gå in och kolla hur fint och plockat..  
    Det låter ju jättebra att det fungerar så bra med er son. Men det fungerar INTE med vår dotter. Hon gör det bara inte. Tro mig, vi har försökt. Hon hjälper däremot gärna till när det är hennes eget initiativ.
  • Kalinka
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:45:11 följande:
    Och hur kan det komma sig? Brist på respekt eller? Föräldrarna ska ju bestämma, inte barnen.. Och om barnen inte vet det, vad händer då? Dom gör som dom själva vill kanske.. Och det är ju inte hållbart! Jag tror man måste visa vem som bestämmer.. 
    Ja då kan vi kanske enas om att vara oense. Jag tycker visst att föräldrarna bestämmer i stort, men INTE i varje liten skitgrej. OM jag kan arbeta MED min dotter istället för MOT, så väljer jag det alla gånger. Hon hjälper gärna till med alla möjliga saker, när hon får ta eget initiativ.

Jag tycker att det är bra att ha en egen vilja. Det är något hon kommer ha nytta av senare i livet.
  • Kalinka
    YokohamaNr2 skrev 2011-10-24 16:51:25 följande:
    ah en till TS som bara antar att det som har funkat med hennes barn måste vara någon sorts universal lösning, det funkar inte med alla barn. Vad skulle du göra om din son totalvägrade att äta och du var inne på dag 3? tvinga honom eller? samma sak med tandborstning, vad skulle du göra om han knep ihop munnen och sprang iväg? Sätta dig på honom och bända upp munnen eller? Nej skulle inte tro det

Sjävklart ska det göras men har man inte varit med om att ha riktigt motstånd så vet man inte hur jobbigt det kan vara!
    Precis!
  • Kalinka
    071001 skrev 2011-10-24 19:32:39 följande:
    Hahahaha, jaha, jag försöke nu med den varianten ni gav tips om här "Siri, ska vi städa tillsammans?" Ja sa hon så glatt. Det tog 20 sek sen började hon leka istället. 

Jag brukar ge min dotter en del av städningen. Hon är iofs lite mindre, 3,5. Men jag säger tex: "Plocka bort Legot så plockar jag bort dockorna och pusslen." Då brukar hon faktiskt städa sin del.
  • Kalinka
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 19:36:02 följande:
    Jag läste länken men känns inte som vi ignorerar henne. Hon får sitta i fotöljen hos oss och vi pratar med henne om det är annat än gråt.

Detta är t.ex när hon är övertrött och springer runt och hoppar och skriker, hunden ligger på golvet, hon springer frAm och snubblar på hunden. Ojojoj säger vi- saga man går inomhus, du kan skada både dig och yai när du springer inomhus.
    Hon fortsätter. Vi säger- saga nu får du lugna ber dig och sluta springa vid yai Nnsrs blir det time out.
    ( hade aldrig testat time out vid denna situation)
    Hon fortsätter för att testa oss, jag går upp tar henne i handen och säger timeout. Hon sitter snällt i stolen 3 min och frågar sen när jag lyfter ner henne- får jag gå runt yai? Ja kära saga det får du:) -men inte springa yai kan bli arg och bita mig då?- ja precis, både du och han blir ledsna då.

Har väldigt svårt att få detta till att vi ignorerar henne.
    Det där är inte riktigt den sortens time out som avses med "time out", dvs en sorts skamvrå.

Att lyfta bort barnet från en situation som den inte kan hantera, eller där det finns risk att den skadar sig själv eller andra, och sedan sitta med med barnet tills det lugnat sig, det tror jag väldigt många gör, inkl vi.
  • Kalinka
    071001 skrev 2011-10-24 19:40:33 följande:
    Här var det en jättehög av teckningar som jag frågade om hon ville ha kvar, svaret var ja, hon rafsade lite i högen och tog sen en burk pärlor med sig och gick.
    Jag orkar inte bli arg för det i alla fall för hon är duktig på andra saker. 
    Jo det är det som är grejen med vår dotter också. Hon gör jättemycket saker på eget initiativ, inkl hämta saker till lillebror så att han blir glad. Det är när man ska få henne att göra saker som VI tänkt ut, som det blir problem.
  • Kalinka
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 19:57:43 följande:
    Aledal- men tror du inte ditt barn kommer tro att hon kan bestämma över andra då och bli den där kompisen som alltid ska bestämma?
    Att låta barnet känna att deras vilja räknas, är inte samma sak som att barnet får som det vill.

Vi väljer konflikter hemma hos oss. De som jag alltid tar är: Borsta tänderna (men jag skulle aldrig bända upp hennes mun med våld, och hittills har det alltid löst sig ändå), lyssna på mig i trafiken, hjälm på när hon cyklar OCH att man ska respektera både sina egna och andras gränser.

Konflikter om tex städning och mat hör mer till resoneringsgruppen. Där resonerar vi och provar oss fram till en lösning.
  • Kalinka
    Rockan skrev 2011-10-24 20:07:34 följande:
    Jag tycker konsekvenser brukar ske automatiskt, det är inget man behöver hitta på utan det räcker att synliggöra dem ordentligt.
    Precis. Sen är det en hel del som inte kan skilja på konsekvens och straff.
  • Kalinka
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:01:17 följande:
    Taitas- när vi lägger henne så frågar jag om lampan ska vara tänd och om dörren ska vara öppen? Ja säger hon, då säger jag att få måste hon ligga kvar i sängen för springer hon upp släcker vi och stänger dörren.

(hon har sovit i vår säng läänge och nyss börjat sova i egen säng och det var mkt spring första nätterna men nu somnar hon av sig själv utan gråt)
    Vår dotter är 3,5, och vi ligger hos henne tills hon somnar. Hon sover också i egen säng i eget rum.
Svar på tråden Noll tolerans!