Inlägg från: Yavannie |Visa alla inlägg
  • Yavannie

Noll tolerans!

Barn är olika. Jag var väldigt snäll när jag var liten och ifrågasatte i princip aldrig något mamma sade. Det var min personlighet. Jag har inga föreställningar om att det kommer bli likadant med min dotter.

Vad bra om det funkar utan problem för dig TS. Om du irriterar dig på att det inte fungerar för andra så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Känns som en konstig sak att haka upp sig på. I själva huvudposten låter det som att du antar att andra föräldrar inte säger åt sina barn vad de ska göra - tro mig, det gör de, men det är inte alla barn som "bara gör det". 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:59:34 följande:
    När min son va liten ville han inte borsta tänderna, vi fick vara två vuxna för att få det gjort ett tag och tillslut så märkte han väll att det va onödigt jobbigt att hålla på att skrika och bli alldeles galen för en sak som tar 2 minuter. Det vi då gjorde va att den ena tog han i knät och höll upp hans mun medans den andra borstade tänderna. Och så pratade vi om det efteråt och förklarade att man kan göra det så mycket lättare för sig själv.. 

Sen så är det klart att barn ska ha en egen vilja, självklart! Det har jag aldrig sagt att dom inte ska ha. Men jag tror oxå att regler är livsviktiga,  
    Hur liten var han då? Små barn har ingen större koll på orsak och verkan som man pratar om. Om ni gjorde det "obekvämt" för honom kanske han lärde sig att om man stretar emot så blir det jobbigt, men knappast var det så att han lyssnade och tänkte "Ja, såklart. Vad dum jag är, det här ska ju ändå göras så det är lika bra att jag sitter snällt."
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:01:11 följande:
    Jo men visst. Men hur kan barnen tycka att valet finns att inte göra det som föräldern ber om.. Det är det jag inte förstår. 
    Ifrågasätter du aldrig något som andra ber dig att göra?

Barn är ju också människor. Det låter otroligt, jag vet, men så är det. 
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:07:50 följande:
    Jo men jag snackar om måsten, borsta tänderna, äta mat, städa, bada osv. 
    Du kanske uppfattar det som att jag inte hade tänkt anstränga mig för att mitt barn ska vara helt och rent. Så är det inte. Jag menar att ifrågasättandet är en naturlig del av att vara människa. Du och jag som vuxna kan ifrågasätta saker som vi tycker är ologiska (ex "Idag får du bara ha röda kläder på dig!" "Varför det?") - barn ifrågasätter allt möjligt utan att nödvändigvis först fundera på om det ligger i deras bästa att göra en viss sak. Barn kan ifrågasätta tandborstning för att det är tråkigt nu. De tänker inte långsiktigt och börjar fundera på tandläkarbesök etc. Klart att de anser att valet att inte göra något finns. 
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:10:00 följande:
    Vardagliga saker som inte kan ifrågasättas. Man måste äta för att överleva och må bra, man måste städa för att inte bli sjuk osv.. Dom sakerna kan man ju inte kompromissa om.
    Du kan inte förvänta dig att ett barn drar slutsatsen själv att ingen städning = sjuk. Faktiskt tror jag inte ens att ett barn verkligen förstår det om du talar om det.

Sambandet handling > konsekvens kommer senare. Man kan se på skolbarn när det börjar klicka då de börjar skriva berättelser som inte består av "först hände det, sedan hände det" utan "först hände det, därför hände det". 

Däremot kan man vänja barn av med beteenden på andra sätt, men det är inte genom att de förstår avancerade konsekvenser av sina handlingar. 
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:18:35 följande:
    Jaa asså min son är i fasen då han frågar varför om nästan allt! Men när han frågar "varför måste jag borsta tänderna? Jag VILL Inte" osv då säger jag att om du inte göra det så kanske du får gå till tandläkaren och då kanske dom hittar hål i dina tänder och då måste du borra och det är inte skönt. Det fattar han! Elr. "Måste jag städa mitt rum. Jag vill inte" Ja du måste göra det annars kan du inte ha kompisar över för då får ni inte plats, eller ligger det på golvet så slängs det.. Nu har jag inte behövt säga just så men själva saken är ju att det är bara att förklara för barnet vad konsekvenser är och vad man gör för att undvika dom.. 
    Okej, så då är det ju ändå så att ditt barn ifrågasätter dig?

Vad var poängen med den här tråden egentligen? Obestämd 
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:31:24 följande:
    Våld låter som att jag skulle slå eller göra illa. Han fick ju inte ont av det. 
    Men om du vill kalla det våld så visst. Jag fick i några dagar öppna hans mun tills han förstod att vi inte skulle ge oss och att det va lika bra att gapa.. 
    Tror du att han till slut gick med på det för att det var obehagligt att tvingas att öppna munnen, eller för att han förstod att om han inte gjorde det så skulle det så småningom bli hål, ni skulle få gå till tandläkaren och borra och det skulle göra ont?
  • Yavannie
    OnlyZ skrev 2011-10-24 19:58:16 följande:
    Jag vet inte om det e bra eller inte att slänga leksaker, har aldrig behövt göra det. Men jag tycker att man måste förklara för barnen att om dom inte gör vissa saker så sker konsekvenser. Sen är det väll upp till var och en att hitta på vad dom konsekvenserna ska vara..
    Att slänga leksaker för att man inte städar undan dem är väl ingen logisk konsekvens? Det är ett straff. Det är ju inte så att leksaker slänger sig själva om man inte städar undan dem.
  • Yavannie

Linda b1986: Det du beskriver har lite av detta "det fungerar" över sig som tas upp i många trådar. Frågan är ju alltid varför det fungerar. Om lampan är såpass viktig för henne att hon väljer att ligga kvar i sängen så måste den ju innebära en trygghet. Den tryggheten hotar ni ta bort om hon inte stannar i sin säng. Det är ju som att välja mellan pest och kolera.

• Yavannie
    RedTopaz skrev 2011-10-24 20:40:29 följande:
    Tips ang städning: Hota inte att slänga om man inte är beredd att fullfölja det. Ett annat alternativ är att lägga leksakerna som barnet vägrar städa upp i en plastsäck och tala om att dessa leksaker får barnet inte leka med förrän barnet lärt sig städa upp. Varje gång barnet vägrar städa åker leksakerna i plastsäcken direkt (ha sedan säcken förvarad där barnet inte kommer åt den). Jag lovar, det räcker med att du gör det max 2ggr! Sedan behövs bara hotet ett par gånger till och efter det städar barnet självmant när du ber om det (men ofta under  verbala protester).
    Jag har två sjukt envisa barn fulla med humör men detta har fungerat klockrent! Men vi är också stenhårt konsekvent med allt så de vet att vi aldrig ger oss. Kommer även göra samma sak med nummer tre.

Sköter sig inte barnen vid matbordet får de tre varningar sedan får de gå från bordet och maten tas bort. Om de inte fått i sig mer än någon munsbit får de välling när de går och lägger sig sedan istället.
    Och igen... Det fungerar! Men vad har de lärt sig? Egentligen?

Det är inga logiska konsekvenser det handlar om, det är straff. Leksaker slänger inte sig själva bara för att man inte städar bort dem. Maten försvinner inte i tomma intet bara för att man hoppar upp och ner i stolen (eller vad det nu menas, att inte sköta sig).  
Svar på tråden Noll tolerans!