Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Noll tolerans!

Det finns mängder av saker där jag aldrig kommer kompromissa med mitt barn, saker som ska göras. För mig handlar det då om rena säkerhetsfrågor, t.ex. ha hjälm när man cyklar, hålla handen intill bilvägar, gå på trottoaren och ha säkerhetsbälte i bilen (och borsta tänderna faller nog inom den ramen också).

Städa rummet är dock inget jag skulle bråka om.

• Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:07:50 följande:
    Jo men jag snackar om måsten, borsta tänderna, äta mat, städa, bada osv. 
    Äta gör väl barn i regel när de är hungriga? Måste man säga till dem att göra det?
  • Rockan

Jag tycker dessutom det är nyttigt att bli ifrågasatt av mitt barn, så att jag kontinueligt får tänka igenom varför det är viktigt att ha vissa saker på ett visst sätt, och hurvida det ens är det.

• Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:24:03 följande:
    Ifrågasättningarna har jag inget problem med! Det är ju naturligt... 
    Det jag inte förstår är tex...
    Mitt barn städar inte när jag säger åt h*n. Då gör jag det själv istället. Typ
    Har man redan haft tjugo konflikter med sitt barn den dagen kanske det känns lättare, och roligare, att städa än att ha en till?
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:28:21 följande:
    Varför har man så många konflikter med sina barn? Det undrar jag oxå. Skulle ALDRIG orka det.. Jag skulle bryta ihop..
    För att en del barn ifrågasätter och bråkar om allt.

Då gäller det att bestämma sig för vad som verkligen är viktigt att bråka om.
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 19:58:16 följande:
    Jag vet inte om det e bra eller inte att slänga leksaker, har aldrig behövt göra det. Men jag tycker att man måste förklara för barnen att om dom inte gör vissa saker så sker konsekvenser. Sen är det väll upp till var och en att hitta på vad dom konsekvenserna ska vara..
    Jag tycker konsekvenser brukar ske automatiskt, det är inget man behöver hitta på utan det räcker att synliggöra dem ordentligt.
  • Rockan
    RedTopaz skrev 2011-10-24 20:43:21 följande:
    Nej, man tjatar och förklarar för barnet att smaka måste man göra, på allt, alltid. Vill man sedan inte äta mer behöver man inte men man får heller inget annat. Till slut öppnar barnet munnen självmant för de tycker också att det är sjukt jobbigt att lyssna på tjat! Det kan ta 2 timmar första gången men är man bara konsekvent så tar det två dagar och sedan smakar barnet på allt, alltid.
    Eh nej. Det där funkar inte alltid på alla barn för att få dem att smaka, det kan jag garantera.

Och varför man ens vill göra något så känsligt som mat och ätande till en maktkamp övergår mitt förstånd.
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 20:46:23 följande:
    Exakt! Man får inte ge sig, någonsin. Om jag inte känner att jag orkar stå för det jag ska säga, då säger jag ingenting. För man måste verkligen fullfölja! 
    Det här håller jag faktiskt med om. Det är bra att vara konsekvent (vilket inte är samma sak som att "ge konsekvenser"/straff) och hålla det man säger eftersom det skapar trygghet.

Jag håller bara inte med om vilka situationer man bör använda sig av det och jag håller definitivt inte med om att det är en bra metod att genomgående hota sina barn till lydnad.
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 06:29:02 följande:
    Eller bestämma sig för att visa att bråket inte leder någon vart.
    Bråk om viktiga saker ska inte leda någonstans.

Bråk om icke viktiga saker är...tja, icke viktiga. Så varför ha dem? Med vissa (många!) barn uppstår tillräckligt många konflikter för att de ska lära sig gränser ändå, utan att man bråkar vid matbordet eller om städning. Men tycker man som förälder det är viktigt att bråka om allt så får man gärna göra det för min del. Jag vill bara inte göra det med mina barn.
  • Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:05:16 följande:
    Ja, självklart men förutsättningarna för argumentation är ju sämre om du inte besitter de egenskaper en äldre har. Inse begränsningarna.
    Så för att jag är äldre och därmed kan argumentera bättre så ska jag konsekvent köra över mina barn? Nej jag tror inte det. Det finns gott om saker där jag/vi aldrig viker oss, sen finns det andra områden som är öppna för diskussion och även en del där barnen får som de vill utan diskussion.
Svar på tråden Noll tolerans!