Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Noll tolerans!

Ts, du har nog bara haft turen att få väldigt fogliga barn

• konkelbär

Okej, förlåt, svarade nog lite för snabbt. Men nu har jag läst mer i tråden...

Alltså... Vissa saker ska bara göras: hålla sig på trottoaren, borsta tänderna, tvätta händerna osv. Därmed inte sagt att det sker utan strid när det kommer till små barn. Men hur man hanterar det är ju jättesvårt?

Alla är vi nybörjare i början och oroar oss för om vi gör fel. Eller? Det anser jag är ett friskhetstecken - att man frågar och hör med andra föräldrar; hur var era barn, hur gjorde ni?   Följt av: åh vad skönt, jag är inte ensam!

Är det så konstigt att folk undrar ? Är det okej att hota med ingen Bolibompa om han inte äter upp sin mat? Är det okej att säga att vi inte går till lekparken om man inte håller sig på trottoarkanten? 

Vad är okej, och inte okej? Förstår inte alls vad som är så konstigt i att ha funderingar kring detta... Speciellt som förstagångsförälder..

• konkelbär
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:25:02 följande:
    Öppnar munnen och tar ett snack efteråt..
    Hur öppnar du munnen ?
  • konkelbär

Klart att man ger med sig till slut om man blir kränkt gång på gång. Inte okej att bända upp munnen på sitt barn, enligt mig.

Min har också vägrat öppna munnen, i ungefär 2 år nu. Vi kör samma snack varje gång:

1. Tandtrollen kommer och har sönder dina tänder och då kommer du inte kunna äta mat mer. Dotter svarar: om tandtrollen kommer så trollar jag bort dem!
    2. Om inte du gapar nu och låter mig borsta så läser inte jag någon saga ikväll. (Efter ett par kvällar utan tandborstning och saga insåg hon att det nog är okej att betala för sagan med lite tandborstning.)

Bättre att hota än att bända upp munnen? Det tror jag.

• konkelbär
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:47:17 följande:
    Ja det där är ju fjomperier. Så kunde min son oxå göra. Om det va tex jag som hälde upp något att dricka till honom och det va pappa som skulle göra det enligt hans mening så sa vi att antingen dricker du det här eller så får du inget. Ingen annan kommer att ge dig det osv.. 
    Fast de flesta resonerar nog som dig i det läget. Och många barn fortsätter trotsa en, två, trehundrafemtio gånger om samma sak iallafall.
Svar på tråden Noll tolerans!