Inlägg från: Taitas |Visa alla inlägg
  • Taitas

Noll tolerans!

Linda b1986 skrev 2011-10-24 19:13:15 följande:
    När hon ska sova och kommer upp ur sängen tar vi bort tänd lampa, öppen dörr.
    Hur menar du med det här?
  • Taitas
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:01:17 följande:
    Taitas- när vi lägger henne så frågar jag om lampan ska vara tänd och om dörren ska vara öppen? Ja säger hon, då säger jag att få måste hon ligga kvar i sängen för springer hon upp släcker vi och stänger dörren.

(hon har sovit i vår säng läänge och nyss börjat sova i egen säng och det var mkt spring första nätterna men nu somnar hon av sig själv utan gråt)
    Det är, i mina ögon, riktigt elakt.
    Tydligen är hon inte mogen att somna själv i egen säng och ni straffar henne med att stänga dörren och släcka lyset?
    Jösses..
  • Taitas
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:16:36 följande:
    Kalibka- vi prövade detta och då tog det flera timmar, flera böcker och offtast gav vi upp och slutade med att hon fick somna med oss ute i soffan. Nu sätter vi på en Pippi film och pussar godnatt och hon gnäller inte en sekund ens. För oss var detta rätt och jAg är super super stolt över henne!
    Nej hon vet ju att det inte lönar sig att gnälla, hon blir ju instängd och ignorerad då.. 2½ år var hon va?
  • Taitas
    Linda b1986 skrev 2011-10-24 20:26:53 följande:
    Taitas- du får tycka vad du vill, vi känner båda att detta är rätt. Vi ligger ju och läser aha och gosa innan vi säger godnatt.
    Nu kom jag på det, jag har sett dig i en skrik-tråd.
    Jag har inte särskilt höga tankar om såna som tycker att skrikmetoder är toppengrejer.
  • Taitas

Maten, min son på 2½ äter lite dåligt ibland. Det går i vågor men vi gör ingen stor grej av det, vi försöker inte truga i honom mat eller står och tjatar på honom utan maten ställs fram och förhoppningsvis äter han. För det mesta får han i sig lite och jag brukar fråga någon extra gång om han verkligen är säker på att han är klar och sen inget mer.
    Ibland kan han komma tillbaka och äta mer och ibland inte. Han måste inte smaka nya saker men det erbjuds så får han välja själv om han vill testa eller inte.

• Taitas
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:47:03 följande:
    Ot, men har ni testat att räkna skedarna han äter?
    När mina barn började räkna så körde vi det hemma då vi kom på att det genast blev mycket roligt att äta. Man skulle tex räkna till det man skulle fylla, eller stolarna runt bortet osv och sen åt man så många skedar samtigigt som man räknar dem.
    De gapade som fåglar och vet flera som har testat med bra resultat. 
    Eftersom att det inte går någon nöd på honom så behöver vi inte testa massa olika saker, de dagar som är lite sämre så brukar det gå bättre när jag matar honom med skeden och säger en sked för (namnet på en i familjen) osv.
    Vissa dagar funkar inte det och då får han styra själv, än är det ingen panik eller stress över det Glad
Svar på tråden Noll tolerans!