Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Noll tolerans!

Alla barn är ju individer och allt går inte med alla. Men här städar vi innan vi börjar leka med något nytt, eller innan vi gör det där roliga tillsammans - fungerar fint :)

Vi har en dotter som vi samtalar mycket med och hon har lätt att förstå att vissa saker behövs och därför har det aldrig blivit några stora problem heller. När hon var mindre så gjorde vi de tråkiga sakerna tillsammans och på något vis lekte vi fram även dessa. Allt beror ju på hur man förmedlar sig :) Sedan har de ju sina trots perioder men då biter man ihop och får extra glädje över att man tog sig igenom det där svåra när pärsen flugit förbi ;) 

Inget är rätt och fel och i mitt tycke är alla föräldrar bäst föräldrar till sitt eget barn!   

• Serendipitet
    Mad as snow skrev 2011-10-24 20:25:28 följande:
    I övrigt tror jag att det är bra med rutiner på att man alltid plockar upp efter sig, dukar ut efter maten och så vidare. Men det som kallas "trots" i den här tråden har ofta ett syfte och en mening och barn måste få öva på att säga "nej" också. Att inte alltid göra exakt som de är tillsagda eller vana att göra. Det är en balansgång alltihop, men "nolltolerans" är inget ord jag är förtjust i när det kommer till barnuppfostran. Barn är inga robotar, utan människor som vi och alla konflikter och allt "trots" är verkligen inte av ondo, tvärtom. 
  • Serendipitet
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:32:04 följande:
    Man kan uttrycka sig på olika sätt.

Mitt exempel var väl grundat på att barnet ville något särskilt (nämligen att gå ut och leka) vilket jag använde för få det jag vill.
    H*n kanske inte alls vill det eller något annat särskilt.
    Jag ber h*n städa, h*n vill inte, jag argumenterar och uppmuntrar, h*n vill fortfarande inte, då kan jag släppa det för stunden.
    Men om h*n senare kommer på att h*n vill göra något påminner jag om städningen igen och säger att när du städat ditt rum får du.....
    Låter precis som hemma hos oss! :) Och dessutom tycker jag det låter som om barnet har ett val här :)
Svar på tråden Noll tolerans!