Inlägg från: Linda b1986 |Visa alla inlägg
  • Linda b1986

Noll tolerans!

Vi hotar med lite lättare saker som att inte få dricka välling i soffan med oss utan i sängen själv om vi ej får borsta tänderna.

När hon ska sova och kommer upp ur sängen tar vi bort tänd lampa, öppen dörr.

När hon inte vill städa säger vi att då får hon inte börja leka med något nytt. En leksak i taget. Detta lär dom sig på dagis så hör behöver vi aldrig tjata. Är 2/12 så de kanske kommer.

När hon är stojig och trilskas tar ger vi time out då lugnar hon ner sig.

Tror inte på att hota argt utan mer berätta detta är vad som kommer hända om du fortsätter, om du inte, osv.

Vi har världens envisaste tjej och många gånger låter vi henne ha rätt men hon vet ändå att när vi säger något så är det som gäller. (undantag finns såklart)

• Linda b1986

Siris mamma- Yess vi sätter henne i en fotölj. Första 10 gg var det ett helvete att få henne sitta en halv minut. Det tog typ en timme för henne att sitta kvar 30 sek. Hon sprang ner vi tog handen satte henne och gick bort , hon sprang ner osv. Nu säger vi bara att nu blir set time out när du inte lyssnar och offtast går hon och sätter sig själv, känns nästan som hon tycker det är skönt för hon blir vääldigt uppe i varv ibland. 3 minuter får hon sitta. Dock har vi bara hållt på en månad med time out så får se hur länge det varar men det är skönt att veta hon lyssnar och accepterar att det faktiskt är vi som bestämmer.

• Linda b1986

Jag läste länken men känns inte som vi ignorerar henne. Hon får sitta i fotöljen hos oss och vi pratar med henne om det är annat än gråt.

Detta är t.ex när hon är övertrött och springer runt och hoppar och skriker, hunden ligger på golvet, hon springer frAm och snubblar på hunden. Ojojoj säger vi- saga man går inomhus, du kan skada både dig och yai när du springer inomhus.
    Hon fortsätter. Vi säger- saga nu får du lugna ber dig och sluta springa vid yai Nnsrs blir det time out.
    ( hade aldrig testat time out vid denna situation)
    Hon fortsätter för att testa oss, jag går upp tar henne i handen och säger timeout. Hon sitter snällt i stolen 3 min och frågar sen när jag lyfter ner henne- får jag gå runt yai? Ja kära saga det får du:) -men inte springa yai kan bli arg och bita mig då?- ja precis, både du och han blir ledsna då.

Har väldigt svårt att få detta till att vi ignorerar henne.

• Linda b1986

När jag vAr liten gjorde min pappa så att han slängde leksakern vi lämnat framme på kvällen och sen fick vi tillbaks på julafton. Skitbra barnuppfostran tyckte han, vi tyckte han var dum i huvudet, detta har han dock fått äta upp när han suttit i stolen hos min psykolog och fått det förklarat för sig vad sån barnuppfostran leder till.

• Linda b1986

Aledal- men tror du inte ditt barn kommer tro att hon kan bestämma över andra då och bli den där kompisen som alltid ska bestämma?

• Linda b1986

Taitas- när vi lägger henne så frågar jag om lampan ska vara tänd och om dörren ska vara öppen? Ja säger hon, då säger jag att få måste hon ligga kvar i sängen för springer hon upp släcker vi och stänger dörren.

(hon har sovit i vår säng läänge och nyss börjat sova i egen säng och det var mkt spring första nätterna men nu somnar hon av sig själv utan gråt)

• Linda b1986

Men det hände bara en kväll sen sprang hon inte upp mer, och helt mörkt är det inte för vi har en lampa utanför fönstret. Hon är absolut inte mörkrädd och väldigt trygg isigsjälv.

• Linda b1986

Kalibka- vi prövade detta och då tog det flera timmar, flera böcker och offtast gav vi upp och slutade med att hon fick somna med oss ute i soffan. Nu sätter vi på en Pippi film och pussar godnatt och hon gnäller inte en sekund ens. För oss var detta rätt och jAg är super super stolt över henne!

• Linda b1986

Mad as snow- tröst är väl kanske inte de hon söker de gångerna i början när hon sprang upp och ber och kastade ut saker från hennes rum, mer testande av gränser. Tror inte vi behöver säga detta längre för hon kommer inte ut till oss längre. Hjärtat höll på att brista första natten men sen tänkte jag att jag lär henne somna själv vilket kommer stärka henne. Jag själv har skitsvårt att sova själv och jag samsov som liten...

• Linda b1986

Taitas- du får tycka vad du vill, vi känner båda att detta är rätt. Vi ligger ju och läser aha och gosa innan vi säger godnatt.

Svar på tråden Noll tolerans!