Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Noll tolerans!

Att tillämpa den sortens uppfostran som TS verkar göra är ingenting jag skulle vilja. Jag ser inga större problem med att inte göra en kamp av allting utan att ge sonen tid, förberedelse och valmöjligheter, i den mån det går. Jag skulle aldrig sitta och bända upp käften på en ettåring av principskäl och inbilla mig att han skulle förstå varför efteråt. Det skulle aldrig falla mig in att tvinga mitt barn att äta upp maten han har på tallriken, han är kapabel att visa att han är mätt eller att han inte vill ha maten och jag är övertygad att ju mer man trugar och tvingar desto mer obehag kopplas det till matsituationen i övrigt.

Jag kan välja att tvinga honom att ligga på ett skötbord så att jag blir förbannad och han blir förbannad och frustrerad och ledsen, eller också kan jag ge honom valmöjligheter: vi måste byta bajsblöjan, men ska vi göra det på skötbordet, eller vill du lägga dig på en handduk i toan, eller ska vi skölja rumpan i duschen? Han får känna att han har kontroll över sin tillvaro - och jag slipper bli en käring som blir arg på min tvååring för att han protesterar mot något han tycker är jobbigt. Win win.

• k girl
    swimle skrev 2011-10-24 20:59:18 följande:
    Jag blir så full i skratt av alla präktiga föräldrar som är så super pedagogiska..... Tror inte det finns en mamma här inne som inte har använt hot vid något tilfälle, jag säger bara stå på dig TS... Barn som man behöver ha ett samtal med och en 5 min förklaring varför dom skata upp eftersig är bara as dryga. Mina barn är MYCET TRYGGA för dom har lärt sig gränser..

Självklart har jag använt hot.
    Jag har förklarat att om han inte tar på sig tröjan, så kan vi inte åka iväg och äta lunch med pappa som planerat. Det är ett hot. Och jag har förklarat att om man inte borstar tänderna, så får man tandtroll och ont i tänderna. Det är också ett hot. 
  • k girl
    Mad as snow skrev 2011-10-25 07:48:13 följande:
    Nej detta är uppenbart.

Själv kör jag på att alla känslor är bra, även de "negativa". Ett barn som inte får sin ilska speglad riskerar att börja visa andra känslor istället för ilska, och skapar så småningom ett konstruerat temperament för att leva upp till omgivningens förväntningar. Att uppfatta ilska och behov av uppmärksamhet som något dåligt hos ett spädbarn, något som ska ignoreras tills det försvinner, är ett väldigt effektivt sätt att förändra barnets utlopp för de mest basala känslotillstånden. Frågan är bara vad barnet gör av detta, var det får utlopp för sin ilska och aggression och behov av uppmärksamhet. Förmodligen någon annanstans, på dagis och i skolan - varpå föräldrarna står helt frågande och absolut inte begriper vad de har gjort fel. 
    Jag tror att det är alldeles för många som är rädda för när barnen blir arga, ledsna eller besvikna. Det ska avledas och roas till döddagar för att få ilskan att försvinna. Eller disciplineras bort. Och det gäller ju inte bara spädbarn, jag tycker att det blir ännu värre när barnen börjar närma sig 2-årsåldern och den där ILSKAN och "kan själv"-andan som bara de kan härbärga börjar visa sig.
  • k girl
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:12:36 följande:
    Visst kan man prata varför man gör si eller så, men de förstår inte innebörden hur tidigt som helst.
    Visst kan man låta ett barn ge sin syn på saken. Som att hålla fram två tröjor och låta barnet peka på den som önskas användas idag.
    Men det finns gränser för förmågan att resonera och argumentera för ett litet barn.
    Är det något som måste göras så köper inte jag "jag vill inte" som ett argument för att slippa eftersom jag vet bättre.
    Jag ser ju dock en väsentlig skillnad i

"Jag vill inte".
    "Sluttjafsat. Du måste och du får inte gå ut och leka innan du har gjort det!!"

och

"Jag vill inte."
    "Varför vill du inte?"
    "Det är tråkigt!"
    "Jag förstår att du tycker att det är tråkigt. Jag tycker också att det är tråkigt! Men jag vill ändå att du städar upp i ditt rum så att vi kan dammsuga. Hjälps vi åt så går det snabbare och då kan du gå ut och leka!".
  • k girl
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:20:37 följande:
    1. En hjärna. Det har barn. 

2. Nej, de utvecklas med tid. Därför kan en tjugoåring argumentera BÄTTRE än en tvååring. Men det betyder inte att en tvååring inte kan argumentera.

Klarar du av att ta till dig det här? 

Man behöver självklart inte ha barn för att förstå det här, men du uppvisar en pinsam brist på kunskap inom området och det hade du inte gjort (förhoppningsvis i alla fall) om du hade haft barn. Då hade de bevisat dig fel och vi hade inte behövt diskutera det här.

• k girl
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Jag fattar helt enkelt inte motsättningen.
    TS nämner till exempel tandborstning. Jag har en liten kille på två år här hemma som, när han var under året, tyckte det var jättekul när vi borstade hans enstaka små gryn. Men när han började få kindtänder och tänderna växte var det inte fullt lika kul längre.

I det fallet säger TS: vad är det att tjafsa om? Hon bände upp munnen på sin egen unge några gånger tills ungen lärde sig att gapa. Vad som fungerar är inte alltid bra. Att borsta tänderna på någon med våld är integritetskränkande.

Min son MÅSTE borsta tänderna. Inget snack om den saken. Men till skillnad från TS har vi valt olika strategier för att få honom att öppna munnen. Vi har nött, nött och åter nött och har en finfin rutin utan några vidare protester - förutom när han har ont i munnen på grund av nya tänder. Då påtalar han det, och vi tar det varligare. Till skillnad från TS har vi alltså en unge som vet att vi förstår att han tycker att det är jobbigt att borsta tänderna och att vi tar honom på allvar när han säger ifrån. Och visst kan det fortfarande bli tjafsigt med tandborstningen. Det kan krävas ett par minuters övertalning. Resultatet är ju dock fortfarande detsamma: han vet att tandborstningen är ett måste och att det inte lönar sig att tjafsa emot. Jag förstår inte vad det skulle tjäna till att få bort de där minuternas övertalning genom att bruka våld eller tvång medelst styrka mot sitt lilla barn.
  • k girl

...har nu läst att TS inte hade tvångsborstat tänderna på sitt barn utan barnet hade gapat lydigt. Då är min fråga: varför i helvete gafflar man om att folk ber om råd för att få sina småbarn att borsta tänderna för då? Det är förbannat lätt att klappa sig på axeln och tycka att man är en bra förälder om man aldrig möter något som helst motstånd.

• k girl
    Trynträ skrev 2011-10-25 17:01:59 följande:
    Låter inget roligt om du upplevde det så. Själv har jag inte haft några problem alls med tvätt och matlagning även om jag aldrig behövde göra det hemma. Matlagning är visserligen astråkigt så visst kan det  va så att jag tyckt att det vore roligare om jag lagat mycket som barn men jag betvivlar det. Bakade gjorde jag rätt mycket som barn och nu bakar jag aldrig. När man är tvungen att lära sig saker som vuxen så gör man ju det. Inte sjutton är det nån allmän lärdom som man måste lära sig som barn inte. Jag menar, hur många barn tvättar egentligen? Man kan väl få en snabbutbildning av sina föräldrar som vuxen istället. Är inte svårare än så. Städa toaletten vill knappast barn göra så det blir man så illa tvungen att lära sig som vuxen även om det inte är särskilt kul.

Jag har dock varit gift med en karl som inte klarade av att handla, inte klarade av att laga mat, inte klarade av att städa osv. Hans mamma hade alltid gjort det åt honom för att han "ändå inte gjorde det tillräckligt bra" - han saknade både självförtroende och drivkraft att lära sig. Min fd svärmor var oerhört stolt över att hennes söner aldrig hade behövt följa med henne och handla och hon ondgjorde sig över "stackars barn" som fick följa med sina föräldrar på ICA efter förskolan. Var det konstigt att När jag flyttade in med honom hade han en hel garderob full i kläder proppad (!) från golv till huvudhöjd (jag är 175). Rena kläder? Nej, smutstvätt för att tvättkorgen var full. Kläderna var förstås fulla i ohyra (pälsänger).

Jag tycker att det är tokviktigt att barn och ungdomar får lära sig att ta ansvar och att inte föräldrarna tar över bara för att det inte blir tillräckligt bra, tillräckligt snabbt osv. I min tvåårings fall innebär det att jag försöker låta honom göra det han vill göra, med visst stöd (och givetvis får han hjälp om han ber om det). Jag är uppvuxen med att hela familjen hjälptes åt (helt annorlunda, tycker jag, än att bli beordrad att utföra vissa sysslor som sedemera skulle granskas och godkännas som min pappa och hans nya höll på med) och ibland få förtroendet att göra det på egen hand.
  • k girl

* var det konstigt att han fick panik när han hade fått en lista i handen och skulle handla? Nej, jag tycker att det var helt logiskt.

Svar på tråden Noll tolerans!