Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Noll tolerans!

Själv vill jag gärna att mitt barn utvecklar en egen vilja. Jag tycker det är helt ok att testa gränser och att ibland faktiskt få "vinna"

Om TS aldrig har behövt uppleva en kamp om "normala" saker med sina barn så skulle det göra mig orolig som förälder ärligt talat. Men sen skulle jag sansa mig och helt enkelt inse att barn faktiskt är olika som personer och att jag knappast kan ta åt mig äran för att mitt barn har stark vilja och gärna testar gränser.....

• Queenie70

Nolltolerans.....är inte det ett uttryck som används när man talar om typ brottslingar på säkerhetsfängelser och dylikt förresten?

• Queenie70
    RedTopaz skrev 2011-10-24 20:43:21 följande:
    Nej, man tjatar och förklarar för barnet att smaka måste man göra, på allt, alltid. Vill man sedan inte äta mer behöver man inte men man får heller inget annat. Till slut öppnar barnet munnen självmant för de tycker också att det är sjukt jobbigt att lyssna på tjat! Det kan ta 2 timmar första gången men är man bara konsekvent så tar det två dagar och sedan smakar barnet på allt, alltid.
    Ibland behöver man faktiskt inte smaka för att veta att man inte gillar det. Att låta ett barn sitta å stirra på nåt det verkligen inte vill stoppa i munnen för att sedan två timmar senare ge upp när vijan brutits ned låter som ett jävligt effektivt sätt att knäcka sin unge på. Så behandlar man helt enkelt inte sina medmänniskor. Varken stora medmänniskor eller små medmänniskor.
  • Queenie70

Vissa av er har en syn på barn som ger mig ont i magen....*tvi*

• Queenie70

Jag har aldrig nånsin smakat på njurpaj. Och om nån jävel skulle försöka tvinga mig eller tvinga mig att sitta å glo på njurpajen i två timmar tills jag fick ont i rumpan av att inte få lämna stolen så skulle jag polisanmäla den människan, alternativt nita fanskapet....Men jag är ju vuxen...barn kan man liksom behandla lite som man tycker...

• Queenie70
    RedTopaz skrev 2011-10-24 20:56:16 följande:
    De lär sig hur livet fungerar!!
    Ingen annan kommer städa efter dig, det får man göra själv det är lika bra att lära sig det från början. Har man inte lärt sig att smaka på all mat får man ett helsike sedan när man inte kan äta mer än ett par rätter (jag vet för min mamma gjorde tvärtemot mig och jag har haft ett helsike!).

Jag förstår verkligen inte hur man kan se det på något annat sätt, jag förbereder mina barn på hur livet är, för alla. Barn måste få vara barn men visa saker är verkligen bara basic som tex att man städar efter sig och man sitter still på stolen när familjen äter, man kastar inte mat osv... Följer man inte familjens regler så får man inte vara med familjen utan får vara för sig själv.
    Uhu....?? Följer man inte reglerna så blir man övergiven av familjen??? Shit, hör du inte själv vad det är du lär ditt barn??? Med den lärdomen så önskar jag dig att du frågar dig följande: .Skulle det vara ditt barn som sa ifrån om "alla andra" mobbade nån stackare? Skulle det vara ditt barn som började gömma judar/muslimer/enbenta i källaren om vi fick nån diktator av hitlertyp i sverige när våra barn är vuxna?  Troligtvis inte, för ditt barn har fått lära sig att räta in sig i ledet, för om man inte rätar in sig i ledet så är man inte önskvärd....
  • Queenie70
    RedTopaz skrev 2011-10-24 20:58:57 följande:
    Hur kan man veta att man inte gillar det när man inte smakat!!?? Hur många gånger har inte mina barn sagt blä och inte velat smaka men sedan gjort det när vi uppmuntrat dem och upptäckt att det var gott och ätit mer.... Men visst hälften av gångerna vill de inte ha mer och då är det helt ok. Hur är det att knäcka någon? Det är att uppmuntra att pröva nya saker och sedan välja själv hur man vill göra sedan.
    Uppmuntra är en sak....att låta ett stackars barn sitta å stirra på nåt den inte vill äta i två timmar tills barnet "ger upp" är nåt jag skulle vilja kalla psykisk misshandel däremot.
  • Queenie70
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:09:40 följande:
    Haha, min son är den som säger till andra barn i klassen när de säger till någon att "du får inte vara med". Han är enormt empatisk människa som har full koll på rätt och fel fastän han bara är 6 år fyllda. Här hemma pratar och diskuterar vi dagligen om vad som hänt under dagen och hur man kan hantera problem och konflikter. Här finns inga regler som inte har en utförlig förklaring till varför.
    Då får jag gratulera till att ditt barn verkar vara en mycket stark individ som lyckats stå emot försöken att bryta ned hans egna vilja. Det är långt ifrån alla barn som är så starka.
  • Queenie70
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:22:21 följande:
    Och vad i hela fridens namn är det som är så jäkla allvarligt när det kommer till mat? Jag smakar verkligen inte på allt som serveras. Är jag mätt så är jag mätt. Vill jag inte ha, så vill jag inte ha. Jag behandlar både barn och vuxna med samma respekt, att de ska kunna välja när de faktiskt inte vill stoppa något i sin egen mun. I sin egen kropp. Släpp loss lite, ta inte allt så jävla allvarligt. Om man har ett avspänt förhållande till mat, där matstunden faktiskt inte innebär ångest, straff, "konsekveeeeeens" - detta patetiska ord i sammanhanget, och allmänt lidande tillsammans med en massa sura vuxna som har en massa idiotprinciper - så kanske det faktiskt blir roligt att äta också. Och till och med roligt att smaka. 
    Jag älskar dig.
Svar på tråden Noll tolerans!