• och

Noll tolerans!

RedTopaz skrev 2011-10-24 20:56:16 följande:
    De lär sig hur livet fungerar!!
    Ingen annan kommer städa efter dig, det får man göra själv det är lika bra att lära sig det från början. Har man inte lärt sig att smaka på all mat får man ett helsike sedan när man inte kan äta mer än ett par rätter (jag vet för min mamma gjorde tvärtemot mig och jag har haft ett helsike!).

Jag förstår verkligen inte hur man kan se det på något annat sätt, jag förbereder mina barn på hur livet är, för alla. Barn måste få vara barn men visa saker är verkligen bara basic som tex att man städar efter sig och man sitter still på stolen när familjen äter, man kastar inte mat osv... Följer man inte familjens regler så får man inte vara med familjen utan får vara för sig själv.
    Det här är nog det klokaste inlägget i hela trådet.

Följ reglerna eller så blir du utslängd. När treåringen kommer tassande i natt ska jag helt enkelt slänga ut honom, då lär han bli motiverad att sova i egen säng framöver. Skål 
  • och
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:07:04 följande:
    Vem sa att jag hade en regel om att man inte får komma till mamma och pappa på natten!?? Detta gäller hos oss bara basic- regler som tex att sköta sig vid matbordet.
    Människan är en social varelse, som vill ingå i en gemenskap. Att som straff utesluta någon ur gemenskapen är synnerligen grymt.
  • och
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:19:31 följande:
    Vissa inlägg i den här tråden är rent av obehagliga. "Man måste fullfölja!" och barnet ska sitta och stirra på maten i 2 timmar för att det måste smaka. Nej, man måste inte alltid fullfölja. Det är helt okej att vara mänsklig ibland som förälder, och att förhasta sig. Att säga "du, vänta. Jag hade faktiskt fel förut." - hela himlen kommer inte att rasa ner om man gör det. Barnet kommer inte att förlora "respekt" för sin förälder, barnet kommer inte att bli ligist och tro att kusten är klar att göra vad som helst. Ni verkar uppfostra små tickande bomber som vore de kamphundar, där minsta steg från auktoriteten kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Pratar ni inte med era barn? Är ni inte människor inför dem, med fel och brister? Måste ni alltid ha rätt? Hur ska era barn lära sig att diskutera för sin sak, att veta att det är okej att ändra sig, att få pröva alla de här olika stadierna av detta "trots" som verkar så himla farligt? Nolltolerans! Jag blir helt matt bara jag läser ordet. 
    Nej, nej Mad. Du har helt missförstått, det här är hur bra som helst. Drömmer

När barnen hamnar i tonåren kommer de bli jättepoppis. De kommer inte våga säga nej till droger (för då får de ju inte vara med). Alla tjejer blir extra efterfrågade, för de kommer inte våga säga nej till sex eller ändra sig, inte ens när de upptäcker att det visst inte var bara en kille de skulle knulla utan tre. Ja, och som vuxna kan de sitta i riksdagen och bara sitta och säga ja och amen för att göra alla nöjda och glada så de blir omtyckta och får röster. Alternativt göra militär karriär, lyda order är ju alltid bäst liksom.

Helt perfekt. Solig   
Svar på tråden Noll tolerans!