• roffe

Noll tolerans!

leandra skrev 2011-10-24 21:31:58 följande:
    Varför inte skapa en mysig trivsam matstund där alla trivs och äter av lust? Flört
    Ja exakt. Håller med dig.

Jag vet många som i sitt vuxna liv inte kan äta speciellt många rätter, just för att de i princip blev tvingade till att äta dom som barn. Det kan förstöra väldigt mycket.

Och smaka på allt, varför ska man det? Varför ska jag stoppa något i munnen som kan ge mig kväljningar, bara för att någon annan vill att jag ska göra så? Jag kanske tycker rätten luktar illa eller ser äcklig ut, ser ut att ha vidrig konsistens mm. Då är det inget jag vill eller måste smaka på. 

Om man istället säger "i den här patén är det lax, det gröna är persilja" osv kanske jag hellre smakar isåfall :) 
  • roffe
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:43:58 följande:
    Regeln är att du får inte skjuta någon, konsekvensen av att göra det är att man får fängelse. Enkelt.
    MalinEddie skrev 2011-10-24 21:41:07 följande:
    Visst förespråkar du 5-minutersmetoden också? Jag vill minnas det och det är inte förvånade när man läser dina inlägg.
    Både ja och nej, jag tycker tex att 5 min är för länge. Vi har gjort en egen variant på 5mm som funkat kanonbra på VÅRA barn.
    Konsekvensen är att någon blir skadad.  Att sitta i fängelse är ett straff. Inte en konsekvens. 

Om du går ut i för lite kläder så fryser du. Frossan är konsekvensen. Om du sedan får skäl lav din mamma pga du gick ut i för lite kläder, då har hon straffat dig. Inte påtalat vad konsekvensen är. 
  • roffe
    RedTopaz skrev 2011-10-24 21:49:15 följande:
    Blodpudding tex ser otrevligt ut och luktar konstigt, men många gillar det ändå för det smakar inte so,m det ser ut och luktar. Man kan omöjligt veta hur det smakar utan att faktiskt smaka på det. Jag gillar inte blodpudding.
    Nej och om du inte smakat så hade du sluppit känna den äckliga smaken. Man måste inte äta allt. Man måste inte prova allt. Om man inte känner att man absolut vill smaka på allt. 

Man måste heller inte tvinga andra att göra precis som man själv gör heller. 
  • roffe
    Yavannie skrev 2011-10-24 21:53:13 följande:
    Tro mig, det går inte in. Tydligen är detta något man kan ha olika åsikter om. Men visst, jag hör varje dag att bananer är gula, men för MIG så är det faktiskt rosa. Let's agree to disagree liksom!
    Haha ja precis som inlägget där nån påstod att logik är olika eller något sådant.( var nog samma person) Nej logik är inte olika. Logik är logik, precis om att 1+1 är två. :) haha
  • roffe
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:10:32 följande:
    Om de inte vill äta maten ni serverar, för att de i stället vill äta smörgåsar, får dem de då?
    Jag tänkte då att ni serverar något ni vet att de gillar som köttbullar och makaroner.
    Undrar eftersom du säger att ni inte har några regler?

Om jag serverat mat som jag VET att barnen ofta äter och tycker om vill jag att de äter åtminstone litegrann. Är det något mindre barnvänligt så får de smaka först men gillar dem inte maten får dem något annat.    

Huvudsaken är väl att man får i sig näring, oavsett om det är mamma scans köttbullar eller ostmackor och mjölk?
  • roffe
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:15:50 följande:
    Man får visserligen inte i sig så mycket näring om man bara äter ostmackor och mjölk.
    Sen handlar det väl inte så mycket om näringen?

Vad lär man sina barn om man alltid skulle plocka fram något annat "godare" trots att det serveras mat de gillar. Jag pratar inte om att tvinga barn att äta mat de tycker är äcklig på något vis.

ah då förstår jag, förlåt, jag läste lite för fort :)  jag håller med dig hehe

Svar på tråden Noll tolerans!