Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Noll tolerans!

Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:10:32 följande:
    Om de inte vill äta maten ni serverar, för att de i stället vill äta smörgåsar, får dem de då?
    Jag tänkte då att ni serverar något ni vet att de gillar som köttbullar och makaroner.
    Undrar eftersom du säger att ni inte har några regler?

Om jag serverat mat som jag VET att barnen ofta äter och tycker om vill jag att de äter åtminstone litegrann. Är det något mindre barnvänligt så får de smaka först men gillar dem inte maten får dem något annat.    

Ja, om du gillar makaroner och köttbullar, men inte är så värst hungrig eller sugen men kan tänka dig ta en macka så tvingar du dig själv att äta eller?
  • BlommyNess12
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:35:44 följande:
    Om någon har stått och lagat mat som jag tycker om.
    Min mamma, kompis eller min man och jag egentligen är mer sugen på en brödtoast så går jag givetvis inte och gör iordning en sån?
    Om det inte är så att de serverar kåldomar eller något annat som jag inte tycker om, eller att jag är sjuk och gärna äter något enklare.
    Detsamma borde väl gälla mina barn som också ska bli vuxna en dag?
    Om jag lagar god mat till dem och de inte är sjuka eller tycker maten är äcklig så tycker jag inte att de ska äta mackor i stället när jag lagat middag till dem.

Är väl varken en speciellt konstig eller otrevlig regel, eller vad tycker du?
    Ja alltså i min familj så äter man det man vill ha. Om man inte är sugen kan man ta en macka eller göra något annat, eller bara ta ett glas mjölk, men det viktiga är att man sitter med vid bordet och har en trevlig stund tillsammans som familj. Varför är det så självklart och "givetvis" att man inte går och gör iordning en rostmacka om man hellre vill ha en? För mig är det självklart att man gör det?
  • BlommyNess12
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:43:42 följande:
    Ja alltså i min familj så äter man det man vill ha. Om man inte är sugen kan man ta en macka eller göra något annat, eller bara ta ett glas mjölk, men det viktiga är att man sitter med vid bordet och har en trevlig stund tillsammans som familj. Varför är det så självklart och "givetvis" att man inte går och gör iordning en rostmacka om man hellre vill ha en? För mig är det självklart att man gör det?
    Inget illa ment men jag tror du är rätt ensammen om att ha såna matregler hemma, men jag kan ha fel?
    Är det bara i familjen hemma ni gör så? Hur gör ni om ni är bortbjudna på middag?

Men alla gör olika och det är ju ok så länge man inte tvingar i sina barn mat eller inte ger dem tillräckligt med näring.  
    Nej jag är nog inte så ensamen, jag har med mig det ifrån mitt föräldrahem. Om jag är bortbjuden på middag så kan jag tacka nej om jag inte är så hungrig och säga att jag redan ätit ja? Varför skulle värden bli gladare av att jag tvingade i mig mat om jag inte är sugen/hungrig?
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 22:46:19 följande:
    Nej jag är nog inte så ensamen, jag har med mig det ifrån mitt föräldrahem. Om jag är bortbjuden på middag så kan jag tacka nej om jag inte är så hungrig och säga att jag redan ätit ja? Varför skulle värden bli gladare av att jag tvingade i mig mat om jag inte är sugen/hungrig?
    Brukar ta lite sallad eller en bit bröd att tugga på bara för att vara social oftast, eller så dricker jag bara till måltiden. Har aldrig fått några konstiga reaktioner på det bara typ "Ja jag har läst att man ska inte äta om man inte är hungrig, då håller kroppen idealvikten naturligt" osv..
  • BlommyNess12
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:50:52 följande:
    Nu gällde det ju inte om man var hungrig eller ej utan frågan var väl om du skulle gå ut i köket och bre dig en macka för att du hellre ville äta det än det som värden serverade, fast du tyckte maten var helt ok att äta?

Jag vet nog ingen som inte skulle ta illa upp om man gjorde så på en middagsbjudning?
    Om man då som sagt inte är sjuk, nyss har ätit för att man glömde bort att man var bjuden på middag?? eller att man inte gillar, eller är allergisk mot maten.  
    Jag har ALDRIG varit med om att mina vänner blivit sura över en sån sak eller tagit illa upp. Jag kanske står mina vänner närmare och har en mer avslappnad relation? Inte vet jag.
  • BlommyNess12
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 22:53:15 följande:
    Känner att disskusionen vart lite ot här. Men om du är bjuden på middag, varför är du då inte hungrig när du kommer dit? Är det för att du äter innan?
    Om jag är hungrig innan en middagsbjudning så kan jag ta en smörgås eller nått om det går lång tid emellan så att jag är hungrig när jag kommer dit. 
    För ibland är man bara inte särskilt hungrig. Jag tänker inte äta när jag inte är hungrig, det är ganska dumt och orsakar snabbt att jag går upp i vikt. Ibland är jag inte hungrig vid middagstid trots att jag inte ätit sedan lunch, ibland är jag vrålhungrig redan kl 15.30.
  • BlommyNess12
    Äppelpaj80 skrev 2011-10-24 23:07:09 följande:
    Hellokiller- Om jag hade en vän som du skulle jag också acceptera dig som du var. Menar bara att de flesta inte resonerar som du. Beror kanske på vad man lägger in i middagsbjudning med? Jag tänker "vuxenmiddag" där paret man besöker lagt ner lite ansträngning på maten. Träffar jag mina vänner på middag och vi ska ut och festa efter "middagen" är det väl mer avslappnat.
    Jag tror aldrig jag varit på en sådan "vuxenmiddag" i så fall, förutom att mina vänner är hemmakockar och joxar och lagar mat varenda dag. Men jag har aldrig t.ex gått på en middag jag behövt klä upp mig för, eller en middag där man knappt känner de man ska äta med.
Svar på tråden Noll tolerans!