Inlägg från: mrshannah |Visa alla inlägg
  • mrshannah

Noll tolerans!

Jag har aldrig någonsin tagit bort mina barns leksaker för att de inte städar, tror faktiskt inte den konsekvensen hjälper.
    Tror det viktigaste är att motivera och peppa barnet som ex "Kan du plocka upp dom där dockorna, få se hur länge det tar". "Kan du räkna hur många klossar du stoppar i lådan" osv..
    Ibland händer något kul när man städat som ex en glass, ett spel eller något. Jag säger aldrig OM utan "när vi har städat ska vi ex äta glass". Då blir det inte ett hot att bara om ni städar upp får ni glass utan det blir en motivation att när vi är färdiga då ska vi äta glass..
    Mina barn är 6,5 och 5 år och de städar väldigt bra. Sonen plockar upp varenda pryl från hans golv och dammsuger sedan.
    Dottern på 5 år kan jag hjälpa lite men jag försöker peppa henne till att göra det mesta själv. Hon dammsuger också sitt rum själv (måste bara kolla så alla småsaker är upplockade).
    Dom är så nöjda över det dom gjort när dom är klara :)

Tror det är viktigt att peppa barnen och motivera men att också ibland kunna ge en belöning i slutet.
    Har sällan några problem med städning här hemma.

Sen finns det vissa saker som barnen inte får bestämma ex tandborstning, det måste göras.
    När dom var små och helst inte ville borsta då sjöng vi sånger och busade så det blev roligt att borsta tänderna, funkade jättebra. Sen kan man sjunga att man borstar bort tandtrollen osv.
    Man får helt enkelt göra någonting roligt av det som är tråkigt :)

Svar på tråden Noll tolerans!