Inlägg från: Modesty Blaise |Visa alla inlägg
  • Modesty Blaise

Noll tolerans!

071001 skrev 2011-10-24 19:32:39 följande:
    Hahahaha, jaha, jag försöke nu med den varianten ni gav tips om här "Siri, ska vi städa tillsammans?" Ja sa hon så glatt. Det tog 20 sek sen började hon leka istället. 

Men det gick ju bara sju minuter mellan det att du gav henne förslaget och att du skrev ett nytt inlägg på familjeliv. Jag tror att det är viktigt att barnet i en sådan situation upplever att mamma är fullt engagerad i det ni tillsammans ska göra, snarare än att barnet känner av att du är på väg mot eller längtar efter att återuppta någon annan aktivitet. 

Jag tycker inte att det är fel att det också utbryter lek under städning. Det är tvärtom trevligt, menar jag. Man städar och plockar och hittar grejer som man inte sett på flera timmar kanske. Givetvis måste de testlekas lite och återupptäckas. Sedan kanske man tar tag i några saker till, gör ett pyttelitet hörn färdigt, avbryter för att göra något annat ett tag och så vidare. När man är liten kan man inte förväntas upprätthålla ett intresse för en och samma sak under någon längre tid. Däremot är de sekunder och minuter man faktiskt får något gjort på väl värda att berömma. Men, som sagt, jag tror att det är väldigt viktigt att den vuxna orkar vara kvar i situationen och att de förefaller gilla eller vara genuint intresserade av det som ska göras.  

Vad gäller nolltolerans så har jag bara sådan mot skadliga saker. I övrigt har jag stor tolerans och långt tålamod. Egenskaper som gjort det mycket trevligt och behagligt att vara förälder.  
  • Modesty Blaise
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:21:53 följande:
    Jo men vissa saker kan man ju inte kompromissa om. Hur ska du kompromissa om säkerhetsfrågor och hygienfrågor osv. Sen så pratade ja med min sambo om tandborstningen och han hade en helt annan uppfattning av hur vi gjorde. Så jag överdrev nog en aning. Enligt han så behövde vi aldrig öppna munnen fysiskt, utan vi stoppade bara in tandborsten.. 
    Själv hade jag gott om tid att göra på annat sätt än att bara stoppa tandborsten i munnen på dem. Under den korta period ett av barnen tyckte att tandborstning var överskattad döpte vi de tänder hon hade i munnen och resonerade om dem som om de var verkliga små tandfolk som vi behövde ta hand om på bästa sätt.

"Hur mår Veronika idag? Behöver hon kanske lite extra gnugg eller en omgång tandtråd så att hon har det så bra hon kan? Har det ilat i Elias? Inte? Vad bra! Det är för att vi tar så bra hand om honom. Vad ska vi ge honom idag? Är han på elektriskt humör? Kanske vill han träffa Tobias Eltandborste? Han kanske saknar honom? Ja, det gör han, va? Ska vi kolla i spegeln hur han mår? Titta där är han ju! Och kompisen Tuffe Tandingsson håller honom sällskap som vanligt!"

Det tog kanske fem minuter extra att prata om varje tand. Men så skoj vi hade under tiden.  
  • Modesty Blaise
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:33:36 följande:
    Okay. Det e ju jätte bra att det funkar för er, men jag skulle inte palla med sånt daltande. 
    Daltande? Det var en pratstund som syftade till att leka/lära in ett viktigt beteende - nämligen att vårda sina tänder. Jag tycker alla pratstunder med barn har ett enormt stort värde. Det är ju där vi lagt grunden till alla fina samtal vi har idag när de är tonåringar. En tandborste som körs in i munnen ger ju inget utrymme för något liknande, och resultatet blev rena tänder, glada barn och nöjda föräldrar. Allt på bara fem minuter mer än det skulle ha tagit att göra på ett mer burdust och för barnen olustigt sätt. 

Jag ser det som en ren investering. Precis som jag ser på all annan tid och allt annat pratande, förhandlande, lekande och annat som jag haft förmånen att ha tillsammans med barnen.  
  • Modesty Blaise
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:43:18 följande:
    Jag ser det som daltande, för jag skulle aldrig tala på det sättet till mina barn. Men att du gör så ser jag inget fel med. När jag pratar med min son så pratar vi som vanliga människor, inga trollkarlar och inga drakar. Bara helt normalt samtal mellan två individer. Och jag vet att många föräldrar gör på andra sätt, pratar med barn som om dom vore bebisar. Och kör på om dom tycker att det funkar för dom. Alla gör ju som sagt olika..  
    Inga trollkarlar? Ingen drake alls? Inte ens en pytteliten drake?  

Det hade jag tyckt varit väldigt trist. Vi har fantiserat massor! Och vi har lekt ännu mer. Skrivit sagor, fantiserat oss genom hela skogar, byggt slott, borgar och kojor av kartonger. Ätit låtsasmat, sovit över under matsalsbordet, lyst med ficklampa i trädgården och haft filmvisning med fingerdjur mot lakan. 

Ja, vi är nog väldigt olika du och jag. Det har du alldeles rätt i. 

• Modesty Blaise
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:46:10 följande:
    Men du skrev faktiskt fem minuter för varje tand vilket blir väldigt lång tid.
    Det skrev jag inte. Fem minuter totalt. Men jag hade haft tid för fem minuter per tand också. Jag har inte haft några problem att få tiden att räcka till för de behov barnen har haft, och när tandborstningen under en period var mindre poppis för det barn jag här gav som exempel så kändes det väldigt självklart att bemöta henne på ett för mig och henne vettigt sätt. 
  • Modesty Blaise
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:57:32 följande:
    Jo, saken va just den att det va inte riktigt så det hade gått till, inga bendningar hade skett. 
    Ibland ser jag saker som inte har hänt, för att jag tror mig komma ihåg det på det sättet. Låter konstigt kanske men så va det.

Men även om det hade varit så det hade gått till så kan inte du utifrån det kalla mig dom elaka sakerna du kallade mig.  
    Då verkar du ju ha någon sorts fantasi i alla fall då. Bara det att den tycks arbeta åt ett ... lite mer egendomligt håll. Tyst
  • Modesty Blaise
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:15:43 följande:
    Ur ditt inlägg:
    Det tog kanske fem minuter extra att prata om varje tand. Men så skoj vi hade under tiden.
    Det tog fem minuter extra att prata om varje tand. Det tog inte fem minuter per tand. 

Om jag var otydlig i mitt sätt att skriva men nu har förtydligat mig i inte mindre än två inlägg så kanske du kan ta mig på orden? Det är verkligen tur för dig att jag har långt tålamod, hade jag agerat i enlighet med vad en del av skribenterna i den här tråden rekommenderar hade jag vid det här laget lekt med tanken på att silvertejpa dina fingrar bakom ryggen på dig.  
Svar på tråden Noll tolerans!