Inlägg från: Merlot |Visa alla inlägg
  • Merlot

Noll tolerans!

Jag håller med ts. Mina föräldrar hade några punkter de inte vek sig på som säkerhetsbälte och tandborstning. Men sedan kördes det med tjat, tjat och åter tjat. Mamma orkade inte ta/vinna konflikter och städade efter oss. Vad lärde vi oss? Jo att vara bekväma och bortskämda. De resonerade tror jag lite som många här, att vi ju var duktiga och snälla på andra sätt. Men vet ni vad? När jag flyttade hemifrån var det ett helsike. Jag måste städa själv, tvätta själv, diska själv, bädda sängen själv o.s.v. Det var en chock milt sagt! I efterhand hade jag varit väldigt tacksam om de hade lärt mig att ta hand om mina egna saker istället för att bara tjata och ge upp.

Själv plockar jag inte efter mina barn. Man behöver ju inte utöva våld eller köra med maktspel. Men alla städar efter sig själva och om man inte gör det så är konsekvensen att man inte får leka med andra saker innan man plockat bort. Behöver inte ens diskuteras. För som förälder bör man ju föregå med gott exempel och givetvis själv städa efter sig. Och nej, mina barn lyder inte minsta lilla vink. De är faktiskt av den vildaste sorten. Men i frågor som tandborstning och säkerhet (och i mitt fall städning då jag anser det vara viktigt) så finns det inte rum för barnen att säga nej. De får säga sin åsikt och blir hörda och jag har förståelse för att de tycker det är tråkigt. Men om de har två fungerande ben och två fungerande armar, varför ska JAG städa efter dem? Nackdelen med detta (då vi har mer städat här hemma än de flesta familjer) är att min 2,5-åring påpekar hos andra att "nu är det dags att städa för här är nog lite stökigt!"

• Merlot
    pomola skrev 2011-10-25 10:27:00 följande:
    Jag har inte läst igenom hela tråden (endast TS inlägg för att få ett hum om tongångarna). Jag är förstås inte förvånad att många skribenter inte håller med, det är ju trots allt FL-forumet vi är på ;)

Till TS vill jag skriva att jag håller helt och hållet med dig om och tycker inte alls att du är för hård.
    Vi har samma inställning och vår dotter gör också allt det där som man måste utan tjafs. Man måste ta på sig ytterkläderna när man ska gå ut, man måste borsta tänderna, man måste tvätta händerna före och efter maten, man måste sitta ner och äta när maten serveras, man måste plocka upp efter sig, ha bälte i bilen osv.
    Vår dotter är 3,5 år och har för länge sedan förstått att detta är inget man tjafsar om, man bara gör det - det går snabbt och smidigt då och alla blir glada.
    Vi har aldrig lämnat utrymme till diskussioner i dessa "måste-frågor".

Vår dotter saknar inte argumentationsteknik för det. Hon ifrågasätter och sätter sig på tvären precis som alla andra treåringar, men aldrig i de återkommande rutinerna.

Det sägs att det är svårt att lära gamla hundar sitta och det ligger säkert mycket i det uttrycket. Varför inte vara konsekvent och tydlig redan från början?
  • Merlot
    Rockan skrev 2011-10-25 13:35:39 följande:
    Jag lägger också stor vikt vid att försöka vara konsekvent i att genomföra det jag säger, men jag tror inte alltid att tvång alltid är nödvändigt när barn trilskas med viktiga saker (såvida det inte handlar om något rent säkerhetsmässigt). Ett barn med stor fysisk integritet kan bli såpass kränkt av påtvingad tandborstning att det kan ge problem i minst ett halvår, då kan det vara bättre att hoppa över det en gång istället och sen fortsätta jobba med det när tiden och tålamodet finns.
    Håller med, MEN, då ska man se till att man har tid och ork då man tar dem till badrummet. Är jag jättetrött eller verkligen inte känner att jag skulle klara en konflikt så kan jag "glömma" att vi ska borsta tänderna. Det tycker jag är helt okej, ibland. Men har man kommit så långt som till badrummet för att tvätta tänderna så tycker jag det är fel att ge efter. Då lär sig barnen att tjat och skrik och bråk får dem att slippa.

Tycker dock inte man ska bända upp en mun, men så långt har jag aldrig behövt gå för mina barn vet att de inte slipper undan och så tycker de det är lite roligt för jag brukar göra som Modesty Blaise och prata lite strunt under tiden. Har dock hänt att det inte fungerar, men då gäller regeln att man inte går från badrummet innan tänderna är borstade. Men då gäller det som sagt att man ser till att ha tid och tålamod innan man säger att det är tandborstningsdags...
Svar på tråden Noll tolerans!