• MLT

Noll tolerans!

Kalinka skrev 2011-10-24 16:51:25 följande:
    Ja då kan vi kanske enas om att vara oense. Jag tycker visst att föräldrarna bestämmer i stort, men INTE i varje liten skitgrej. OM jag kan arbeta MED min dotter istället för MOT, så väljer jag det alla gånger. Hon hjälper gärna till med alla möjliga saker, när hon får ta eget initiativ.

Jag tycker att det är bra att ha en egen vilja. Det är något hon kommer ha nytta av senare i livet.
    Jag håller med dig. Jag vill hellre ha ett barn som resonerar emot mig och kommer med egna åsikter än ett barn som gör precis allt jag vill utan att tänka. Man har inte sitt barns respekt automatiskt för att det gör som man säger hela tiden.
  • MLT
    pomola skrev 2011-10-25 11:41:16 följande:
    Det är det nog ingen som har påstått heller. Åtminstone inte TS.
    Jag syftar på hennes meningar "Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken?" och "När min son va liten ville han inte borsta tänderna... Det vi då gjorde va att den ena tog han i knät och höll upp hans mun medans den andra borstade tänderna.".

För mig är det otänkbart att göra så, jag anser absolut att min son kan få tjafsa om saken. I slutändan blir det gjort ändå, men frivilligt.
  • MLT
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:21:53 följande:
    Jo men vissa saker kan man ju inte kompromissa om. Hur ska du kompromissa om säkerhetsfrågor och hygienfrågor osv. Sen så pratade ja med min sambo om tandborstningen och han hade en helt annan uppfattning av hur vi gjorde. Så jag överdrev nog en aning. Enligt han så behövde vi aldrig öppna munnen fysiskt, utan vi stoppade bara in tandborsten.. 
    Till grejjen hör att jag själv aldrig sa emot en vuxen när jag var barn, framförallt inte min mamma. Jag hade inte respekt för henne, jag var rädd. Vi har idag i vuxen ålder en mycket bra relation, men inte under min uppväxt. Senare i livet blev jag konflikträdd, argumenterade t.ex. aldrig vid betygssättningen utan accepterade jämt läget. Mina erfarenheter färgar mina åsikter när jag läser dina inlägg och förmodligen tolkar jag automatiskt in saker som du inte egentligen skriver.
  • MLT
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:33:52 följande:
    Ja, för vi har ju all tid i världenSkrattande
    Jag har inte all tid i världen, men jag har absolut tid att borsta tänderna i lugn och ro. Kanske säger jag inte samma sak när sonen blir äldre och trotsigare eller om vi får fler barn, men jag kan ju inte argumentera för hur jag ev. ser på saken om 5 år :)
  • MLT
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:46:10 följande:
    Men du skrev faktiskt fem minuter för varje tand vilket blir väldigt lång tid.
    Hur många här lägger inte 5 minuter för varje tand på Familjeliv? Nog finns det tid, om man prioriterar den annorlunda..
Svar på tråden Noll tolerans!