Noll tolerans!
Jag tror att ouppfostrade tonåringar och lata unga vuxna har en helt annan orsak än bortskämdhet och flathet. Jag tror att orsaken är att vi idag inte låter våra barn bli fullvärdiga medlemmar i familjen. Vi stänger dem ute från alla vuxenbeslut och all t vuxenansvar och förväntar oss bara att de ska ta ansvar för sig själva och knappt det. De lever dessutom i en slags barnvärld på fritiden som vi vuxna sällan besöker. Jag tror att det är viktigt att göra saker, även tråkiga saker, tillsammans och jag tror att det är jätteviktigt att redan barn förstår att det är viktigare att hjälpa till att städa huset än att att ha ordning på sitt rum. Det är viktigare att hjälpa till med middan åt alla än att fixa frukostmackor åt sig själv.
Jag tror också att vi förväntar oss för lite av våra barn och kliver in alldeles för tidigt och hjälper till med större saker som att orna id-kort på banken, prata med en lärare om försenade läxor eller gå med i en förening. Om man bergfast tror på sitt barns förmåga i allt från att äta själva när de är två till att kontakta myndigheter när de är själva när de är 14 och låter dem begå sina egna misstag men finns där och svarar på frågor så lär de sig att ta hand om sig själva. Om man behandlar dem som en viktig del i familjen och involverar dem i både stora och små beslut så lär de sig ta ansvar för andra - om man faktiskt tar dem på allvar.