Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

Noll tolerans!

OnlyZ skrev 2011-10-24 16:21:08 följande:
    Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?
    Nej det är inte bara du som tycker så. Jag har heller aldrig haft några problem med det, var en kort period då hon minsann inte skulle borsta tänderna men den gick över fort, hon har såklart testat gränser osv. Senast idag kom jag orkar inte gå med tallriken till diskbänken efter frukost, nä sitt på stolen då, men jag vill ju se på en film, nej det går inte sa jag för du orkar ju inte gå från bordet till bänken, mamma du kan röja av, nej du kan själv. Hon gjorde det till slut.

Nu är hon snart fyra men när hon var ett år så hjälpte vi tex åt att plocka leksaker på rummet innan kvällsmat, dusch osv, tror mkt beror på hur man lär dom och om man gör det till en vana och inget man bara gör ibland.
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • HäckHäxan
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:22:21 följande:
    Och vad i hela fridens namn är det som är så jäkla allvarligt när det kommer till mat? Jag smakar verkligen inte på allt som serveras. Är jag mätt så är jag mätt. Vill jag inte ha, så vill jag inte ha. Jag behandlar både barn och vuxna med samma respekt, att de ska kunna välja när de faktiskt inte vill stoppa något i sin egen mun. I sin egen kropp. Släpp loss lite, ta inte allt så jävla allvarligt. Om man har ett avspänt förhållande till mat, där matstunden faktiskt inte innebär ångest, straff, "konsekveeeeeens" - detta patetiska ord i sammanhanget, och allmänt lidande tillsammans med en massa sura vuxna som har en massa idiotprinciper - så kanske det faktiskt blir roligt att äta också. Och till och med roligt att smaka. 
    Du är så grym och klok och jag känner mig ofta som en odör i vinden i din närhet!

Men jag håller med, förklarade för min dotter att jag tänkte laga fläsklägg med rotmos, varpå hon säger, mamma jag gillar inte rotmos, vi åt det på dagis, jaha, men var fläsket gott, ja svarar hon, okej vad bra, du får potatismos till istället då, superbra mamma blir svaret.

Jag tvingar inte i någon mat, jag minns än idag alla min mornar när mamma skulle få mig att äta havregrymsgröt och jag fick sitta där och inte lämna bordet fören den var slut, hur jag höll på att kräkas och grät spelade ingen som helst roll, det vill jag aldrig göra mot någon annan.
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • HäckHäxan
    TheCoopers skrev 2011-10-26 10:33:51 följande:
    men jag tycker itne du gjorde fel som kastade leksaken .

Det finns INGEN som är en super mamma eller super pappa även om de tror de själv
    Det tycker inte jag heller, jag hade också slängt den och jag hade inte gått och köpt någon ny leksak heller. Däremot så hade ja kanske nästa gång bara tagit ifrån henne den, förmodligen hade jag gjort det redan när mitt barn började kasta leksaker på bussen.

Nej jag är ingen supermamma alls, bara en helt vanlig mamma med bra och dåliga dagar.
  • HäckHäxan
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:45:43 följande:
    Ja vi alla satt kvar vid matbordet och snackade vidare med honom och varandra tills han smakade. För man kan inte tycka att något är äckligt om man inte smakat på det. 
    Jo det kan man, jag tycker lukten av lever är äcklig, jag skulle aldrig stoppa det i min mun, för så äckligt tycker jag det smakar. Man kan faktiskt få avsmak för saker även om man är barn, min avsmak för lever är knappas ny, den hade jag redan som litet barn. Bara poängterar att det faktiskt är möjligt.

Sen tycker jag väl också att de är bra att smaka och jag försöker få min dotter att smaka innan hon dömer ut något, men om hon smakar om aldrig så lite och ändå menar att hon inte tycker om det, så behöver hon inte äta det.

Hon är tex blodpudding med jordgubbssylt på och jag med lingonsylt, hon tycker lingon är äckligt. Kanske kommer det ändras kanske inte, men jag tänker inte tvinga i henne lingonsylt bara för att jag gillar det
  • HäckHäxan
    ominte skrev 2011-10-26 14:19:32 följande:
    Min dotter säger ofta vid matbordet "man måste smaka på allt" fast ingen av oss nånsin har yppat de orden Hon har väl fått med det från dagis antar jag.. Däremot säger vi (jag) att nej det måste man inte, man får smaka och äta det man själv vill.
    Jag kan inte komma på att jag någonsin sagt så heller, däremot vet jag att jag sagt att man inte skall vara rädd för att smaka på nya saker, ibland älskar man det och ibland tycker man inte om det alls

Min säger ofta att hon inte vill prata med folk hon inte känner igen, något jag tänkte dra upp med dagis och kolla om de sagt där, för det är inte okej alls i min värld, jag vägrar lära mitt barn att främlingar är farliga.

Jag tror inte på att tvinga, ibland måste man ju dra gränser, tex blev min dotter av med sin fria tillgång till tuschpennor på sitt rum efter att hon och kusinen målat, vilket jag egentligen tror var kusinen, men då fick hon inte ha dem på rummet mer. Men egentligen så har min dotter lärt sig städa genom att jag städade upp på hennes rum innan det var dags att sova redan när hon var liten, sen hjälptes vi åt och så gör vi idag också. Samma med mat är hon mätt så är hon mätt.

Nu skall jag dock bege mig av och hämta henne. Ha de gott.
Svar på tråden Noll tolerans!