Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Noll tolerans!

Jag är nog också lite "old school" när det gäller uppfostran . I allafall när jag jämför med föräldrar i Sverige . Det är vissa saker jag är benhård med och jag kompromissar inte där . Andra saker kan vi diskutera .

Kan inte säga att vi haft några speciellt stora problem med varken nr 1 eller nr 2 .. det går oftast otroligt bra om vi ber dem göra något och vi behöver väldigt sällan "skälla" på något av barnen .
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Kalinka skrev 2011-10-25 11:29:02 följande:
    Fast jag tror de flesta har saker som man är benhård med, även om man inte är så auktoritär. Ex på saker jag inte viker mig för:

Hon ska ha hjälm när hon cyklar.
    Hon ska sitta fastspänd i sin bilbarnstol när vi åker bil.
    Hon ska hjälpa till att städa undan sina leksaker när det är för stökigt. Hon behöver INTE städa allt själv.
    Nja fast jag tror de flesta i Sverige inte är speciellt behårda . Jo kanske med hjälm då . Men uppförande tycker jag det verkar som man helt glömt bort .
  • TheCoopers
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:43:18 följande:
    Jag ser det som daltande, för jag skulle aldrig tala på det sättet till mina barn. Men att du gör så ser jag inget fel med. När jag pratar med min son så pratar vi som vanliga människor, inga trollkarlar och inga drakar. Bara helt normalt samtal mellan två individer. Och jag vet att många föräldrar gör på andra sätt, pratar med barn som om dom vore bebisar. Och kör på om dom tycker att det funkar för dom. Alla gör ju som sagt olika..  
    hahaha
  • TheCoopers
    Kalinka skrev 2011-10-25 13:06:27 följande:
    Vad som är gott uppförande skiljer sig ju inte bara från person till person, utan även mellan olika kulturer. Jag kommer ihåg när jag var på utbyte till Frankrike tex, för drygt 10 år sedan. Vi tyckte de franska ungdomarna var väldigt stökiga och rätt ouppfostrade faktiskt. De satt inte still i bussen en enda sekund, och stökade ner hur mycket som helst.

Jag och min egen svärmor kan inte riktigt enas om vad som är gott uppförande. Hon tycker att det värsta som finns är folk som har mössa på inomhus, medan jag tycker att det är fruktansvärt ouppfostrat att prata i mobiltelefonen vid bordet när man sitter på en middag, något hon gör.
    Ja så är det  . Men sällan har jag träffat på så mpnga ungar som studsar runt överallt i affären , tränger sig före , skriker och lever om . Att barnet gör så är en sak .. barn är trots allt barn . Jag stör mig på att föräldrarna inte säger något alls .

Tex . I helgen var vi i ett köpcentrum . Det fanns en rutschkana där och barnen fick stå och vänta på sin tur ... men det var anarki i kön och då handlade det inte om 2 åringar utan 5 åringar som trängde sig , puttades osv . och vad gjorde föräldrarna ? Drack kaffe och gaggade .
    Sånt gör mig frusterad .

Eller när min dotter stod och skulle välja smågodis och en unge hoppar framför och puttar undan henne . Vad gör föräldrarna ? Skrattar och myser .

Jag tycker båda dina scenarion är  ouppfostrat .
  • TheCoopers

Jag skulle aldrig i mitt liv tvinga ett barn att äta . Antingen äter man eller så låter man bli .

• TheCoopers
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:49:51 följande:
    Petronella- helt ärligt jag vet inte. Blev så arg när hon "skämde ut Mig" genom kasta på damen. Nä verkligen inte oket gjort. Men om sanningen ska fram är jag inte supermamma och då var kg höggravid och min stubin var inte jätte lång. Lägg till trots och massa dumma bortförklaringar. Men jag lärde mig iallafall en läxa och saga berättade för fröknarna va dum mamma varit så nästa dag stod jag där och grät när jag förklarade... Men man får bara lära sig av sina misstag helt enkelt!
    men jag tycker itne du gjorde fel som kastade leksaken .

Det finns INGEN som är en super mamma eller super pappa även om de tror de själv
  • TheCoopers
    Petronella01 skrev 2011-10-26 11:19:43 följande:
    Utgår från att man även slänger dina saker om du beter dig dumt. Kanske maken efter ett gräl bestämmer sig för att slänga din dator?

Uppfostran som inkluderar hämnd är nada värd i mina ögon 
    Om jag slängde datorn i huvudet på min sambo så skulle jag tycka att det var helt i sin ordning att han kastade den ja .

Din poäng ?
  • TheCoopers
    Petronella01 skrev 2011-10-26 13:14:17 följande:
    Tja poäng och poäng. Jag anser att det enda man bevisar om man slänger barns leksaker är att man är en elak människa (Linda b1986 hade ju tack och lov vett att begripa det själv och göra det bra igen), och jag ville väl bara kolla vad ni har för slags samspel hemma hos er. Men då vet jag.

Sedan kan man ju konstatera att en dator förvisso är betydligt större och tyngre än de flesta leksaker ett barn kan tänkas få på dagis. Skulle aldrig falla mig att slänga något som de facto inte är mitt, bara för att bevisa något (annat än att jag är dum). 
    Ja men då är jag säkert en elak människa ... ja och dum också . Jag tycker att människor som är vuxna och drar förhastade slutsatser och kallar folk för olika saker är otroligt omogna .  Det säger en hel del om dig .. det är alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr innan man mässar om hur andra är .

Vi har det förövrigt alldeles utmärkt hemma och jag har aldrig behövt kasta leksaker eller "straffat" på det sättet . Men jag ser inte heller att det är världens undergång om en förälder efter att ha fått en bil i huvudet tar den och kastar den . Jag tror att barnet överlever det och blir en alldeles normal människa ändå .

Jag är ingen hystersisk mamma som tror att om jag råkar höja rösten eller göra ngt "fel" så har jag ruinerat ungen för alltid . Nyckeln ligger i kommunikationen och i repekt . Något som det finns mycket lite av i dagens Sverige .
  • TheCoopers
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:32:23 följande:
    Vi har aldrig tvingat honom att äta upp mat, e han mätt så e han mätt.. Är det mat som han inte tycker om behöver han häller inte äta. Det är helt upp till honom. Det ända jag vill är att han ska SMAKA på maten. Jag tvingar inte i han maten om han då inte tycker om den.. 
    Så ni tar inte en tratt och tvingar honom ?
Svar på tråden Noll tolerans!