Inlägg från: Tokern |Visa alla inlägg
  • Tokern

Noll tolerans!

Angående mat ser jag det som mitt ansvar att erbjuda mat. Sen är det upp till barnen att äta. Om det absolut inte går ner erbjuder jag smörgås. Jag äter själv inte kött och tänker inte tvinga mina barn att äta allt när jag själv inte gör det. Dessutom vill jag uppmuntra barnen till att se mat som något lustfyllt och spännande, vilket rimmar illa med tvång.

Hittills är det bara jordärtskokssoppa som inte gått ner.  Det kan jag tycka är helt ok.

Tandborstning, mediciner och likande gör vi alltid. Men vi tvingar inte. Bara avleder och väntar in. Det har inte heller varit några problem.

• Tokern
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 12:59:10 följande:
    Nä den "läxan" lärde henne nog mest att även mamma kan vara dum. Fanns inget rätt i att jag slängde dom eller att jag gick och köpte nya. Det var inte min mening att uppfostra utan jag reagerade som ett argt barn. Att jag gick och köpte nytt var för att det tycker jag man gör om man förstör andras saker.
    Din dotter lärde sig förhoppningsvis två värdefulla läxor:

Även vuxna gör fel.  Även vuxna ska erkänna när de gör fel och be om förlåtelse samt försöka rätta till det de gjort. När man hjälper barnet utveckla empati är det värdefullt att de ser att vuxna står för sina misstag och visar empati. För självkänslan är det nyttigt att (ibland) se att även vuxna felar. Det är inte bara barn som gör misstag och ångrar sig.
Svar på tråden Noll tolerans!