Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:05:58 följande:
Appropå slänga. En gång när jag hämtade saga på dagis hade hon fått två leksaker av påskharen. Vi sitter på bussen och hon är kinkig(2år). Vill springa runt och sitta på alla platser. Till slut tvingar Jag henne sitta i mitt knä. Hon tar då leksakerna och kastar, jag tar upp, hon kastar. Till slut blir jag sur och säger kastar du en gång till så Kastar jag den i soptunnan dör du vill uppenbarligen inte ha den. Hon kastar och den träffar en dam i huvudet.
Går av bussen och går raka vägen vill soptunnan. Har ALDRIG känt mig som en så dålig mamma. Hon var helt otröstlig och panikgrät och skrek dumma mamma.
Slutade med att jag också grät och sen gick vi in till Åhléns och hon fick välja ny leksan och jag fick säga förlåt hela den veckan, mamma gjorde fel, hon Blev arg men man slänger inte andras saker.
Får fortf ångest när jag tänker på det. Idag hade jag stoppat ner leksakerna i min väska och gett tillbaks när hon lugnat ner sig.
Usch jag förstår dig! I stundens hetta kan jag begripa att man kan agera så (även fast jag själv aldrig skulle gått av bussen och slängt mitt barns leksak).
Här är det planering och avledning som gäller. Mitt barn var också gnällig när vi åkte buss i den åldern, därför såg jag alltid till att hon kunde avledas, inte hade något hon kunde kasta/slås med och att hon satt i vagnen när vi åkte. Annars hoppade hon i sätena, bankade på rutorna etc.
Starkt av dig att be om ursäkt och fundera över ditt felaktiga beteende!
Min dotter är nu 4 år och skulle aldrig acceptera att NÅGON tog hennes grejer, kastade dem eller inte respekterade henne och det som tillhör henne. Det känns väldigt bra

Så klart vi har fajter om olika beteenden eller städning av leksaker som ligger överallt men de tar vi på andra sätt istället för med hot och agressivitet.