Inlägg från: Pia och Elna |Visa alla inlägg
  • Pia och Elna

Noll tolerans!

ominte skrev 2011-10-26 13:50:51 följande:
    Kan man väl? MÅSTE man smaka kohjärta eller gristarm innan man kan säga att man inte vill ha det nånsin mer?
    Skulle det vara äckligt per automatik eller? Hjärtat är bara en muskel och det smakar inte så mycket annorlunda än andra muskler man äter. Gristarm äter man rätt ofta då det är det som är skalet på en bra korv. Varför välja bort saker innan man smakar? Det är inget jag vill att mina barn ska göra.

Gällande trådstarten önskade jag att min dotter lyssnade på mig men det gör hon inte det är en ständig kamp och jag får noga tänka efter vilka strider jag tar. Hon plockar inte undan och springer ofta iväg när vi ska klä på henne och jag vet faktiskt inte hur man får en 1,5 åring att lyssna och lyda. Jag låter henne hållas om det inte är viktigt och hoppas att man kan kommunicera bättre med henne när hon är äldre.
  • Pia och Elna
    ominte skrev 2011-10-26 14:02:40 följande:
    Ja, enligt många är det äckligt per automatik. Det var därför jag tog de som exempel. För att folk ska inse dumheten i att tvinga sina barn att äta något de själva aldrig skulle stoppa i sig. Eller tvinga dem att äta och smaka allt DE gillar bara för att de råkar ha de preferenserna.

Vissa saker äter jag INTE och vill inte ens smaka på. Varför ska barn (min dotter) behöva smaka på det HON inte vill? Det är som att säga "jag struntar i din åsikt, du SKA smaka för att JAG vill det".
    Men barn har inte förutfattade meningar det är något man lär sig. Så för ett barn är det ingen skillnad och det är därför man ser till att barn smakar och förklarar om mat m.m. I vår familj jagar min man och vi ser till att ta vara på allt ätligt på djuret och vill inte att djur ska dö i onödan och värnar om var mat kommer ifrån. Detta är något vi kommer berätta för våra barn och det kommer bli helt naturligt för dem att äta inälvsmat.
  • Pia och Elna
    Rockan skrev 2011-10-26 14:12:36 följande:
    Självklart är det bra om man smakar på maten, men frågan är mest hur man får barn att smaka och var man drar gränsen för vilka metoder som är okej.

Vi erbjuder, visar att vi tycker det är gott och uppmuntrar. Vi tvingar inte, vi tjatar inte och vi sitter inte och väntar ut vårt barn om hon inte vill. Oftast smakar hon, och oftast äter hon, men hon är också ett barn, vilket innebär att det hon fullkomligt älskade igår kan hon tycka är uräckliga idag. Och det är okej.
    Ja ungefär så gör vi med har vi en positiv attityd till mat och att smaka så får ju barnen de också för det mesta. Däremot gör jag ingen annan mat om hon inte äter det som serveras är det man får sen kan man få knäckebröd och frukt till efterrätt om man inte äter maten men det finns ju alltid grönsaker och potatis eller pasta om det andra inte duger.
    ominte skrev 2011-10-26 14:15:51 följande:
    Nej de har inga förutfattade meningar men barn kan känna avsmak pga lukt eller färg. Är inte det ett argument som är gott nog?
    Din man jagar, andra har egna trädgårdar med egna frukter och grönsaker. Betyder det att barnen MÅSTE äta det som föräldrarna erbjuder?
    Ja barn måste äta det föräldrarna erbjuder vem ska annars erbjuda dem mat? Lukt och färg får de också en relation till genom hur de är påverkade. Det är inte genetiskt att vi vill ha färgämnen i mat det är inlärt.
Svar på tråden Noll tolerans!