• Aoife

Noll tolerans!

Jag väljer mina strider men vissa saker är ju självklart något barnen måste göra.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Aoife
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:22:33 följande:
    Jag anser att den typ av bestraffning som finns i programmen är helt förkastligt. Om ett barn gjort något dumt så skickar man inte iväg det i x antal minuter, man tar en dialog med barnet där det utifrån sina förutsättningar får förklara varför det gick som det gick. Man förklarar även för barnet varför det som skedde inte var acceptabelt.

Har fått frågan i andra trådar hur länge denna dialog ska få ta, och mitt svar är hur länge som helst. Har man inte tid att lägga ned på sitt barn, att prata med det och låta det förklara så har man en del omprioritering av tid att göra. Dessa program förespråkar hela tiden quick fixes som går ut på att föräldern aldrig har fel och att barnet alltid har det. Verkligheten ser inte ut så.
    Är ett barn konsekvent utåtagerande ligger det en djupare problemtik bakom som man inte fixar med någon dj-la skämspall.

En annan sak som jag också påpekat i tidigare trådar på detta tema är det faktum att man länge (och fortfarande) använt sig av dessa skäms-bestraffningar i England. Där har jag både bott och tillbringat mycket övrig tid, och jag har väl aldrig träffat på så många förhärdade satungar som där. Min förklaring till detta är att det är så man blir när man alltid bestraffas för att man gör något fel men aldrig möts av någon som vill förstå och förklara varför det blev fel. 
    Jag tror på en kombination.
    Vissa saker går att diskutera och dividera med barnen om medan andra saker är bara ett big no no!
    Har man ett barn som beter sig som många av barnen gör i de här programmen så tror jag att lösningen kan vara en kombination av diskussion när det fungerar och en time-out när inte diskussionen går hem.
  • Aoife
    rian81 skrev 2011-10-25 11:44:26 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Förutsätter att ni pratar om barn i förskoleåldern nu, men det vore intressant att höra från er som argumenterar emot ts och P E hur ni tror att era barn fungerar i förskolan och senare i skolan. 

Tror ni att era barns förskollärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska plocka undan leksaker efter sig? Är det isåfall rimligt? 

Tror ni att era barns lärare behöver ta en diskussion, med tillhörande argumentation, för att era barn ska öppna matteboken och börja räkna? Är det isåfall rimligt och vilka argument tycker ni att era barn kan komma med? Att det är tråkigt? Det är jobbigt? Jag vill inte just nu? Mamma säger att jag inte behöver om jag inte vill?

Fattar ni inte att konsekvenserna av att inte vara den vuxne som klarar av att sätta upp enkla regler (kring grundläggande saker som mat, sömn, säkerhet) bara blir att era barn inte klarar av att ta normala motgångar när de blir äldre? Det vill säga- de blir curlade!

Detta handlar inte om att barn som lyder sina föräldrar kommer att bli små nickedockor som vuxna. Det handlar om att lära sig att livet inte alltid är rättvist, att man måste kunna rätta sig in i ledet och samarbeta med andra. Det handlar även om att saker inte alltid är/blir som man själv vill, utan man får acceptera läget. Uppfostran handlar inte i första hand om att lära sina barn att argumentera för sin sak, utan att få dem att förstå att det finns regler och normer i samhället som gör att våra relationer till bekanta och obekanta fungerar smidigt. 
    Jag hade ett enormt diskussionsutrymme hemma.
    Vi barn var med i diskussionerna- till en gräns.
    Mamma och pappa tog med oss i vissa beslut och lät oss vara delaktiga men vissa saker var ingen idé att diskutera alls.
    Vi hade klara gränser för vad som var ok och vad som inte var det.
  • Aoife
    Kalinka skrev 2011-10-25 12:01:18 följande:
    Sen tycker jag att det finns en stor skillnad mellan att få barnet att känna att man respekterar deras känslor, och att låta barnet få som det vill.

Jag säger ofta till min dotter i en fråga när vi måste göra som jag tycker (tex när det är så stökigt att det bara måste städas): "Jag förstår att du inte vill det, jag tycker också att det är roligare att göra andra saker än att städa, MEN nu måste vi göra det, för annars finns det ingen plats att leka (tex)"
    Det har du helt rätt i. Det är en stor skillnad mellan att totalt köra över barnet och att visa att man förstår varför barnet känner som det gör. Och det är ok att känna så men.
    Det är också viktigt att hela tiden bekräfta barnet som du gör i dina exempel.
  • Aoife
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 12:38:28 följande:
    Daltande? Det var en pratstund som syftade till att leka/lära in ett viktigt beteende - nämligen att vårda sina tänder. Jag tycker alla pratstunder med barn har ett enormt stort värde. Det är ju där vi lagt grunden till alla fina samtal vi har idag när de är tonåringar. En tandborste som körs in i munnen ger ju inget utrymme för något liknande, och resultatet blev rena tänder, glada barn och nöjda föräldrar. Allt på bara fem minuter mer än det skulle ha tagit att göra på ett mer burdust och för barnen olustigt sätt. 

Jag ser det som en ren investering. Precis som jag ser på all annan tid och allt annat pratande, förhandlande, lekande och annat som jag haft förmånen att ha tillsammans med barnen.  
    Tyckte det var ett bra tips.
    Ibland finns kanske inte tiden att vara så pedagogisk men då är frågan om det inte är bättre att låta tandborstningen vara den morgonen än att "tvångstborsta" gaddarna.
  • Aoife
    OnlyZ skrev 2011-10-25 12:47:00 följande:
    Tyckte oxå att det va ett bra tips, inget för mig dock. 

Det jag tror är att om man hoppas över saker som SKA göras, för att barnet protesterar, då lär sig barnet att om man gråter och skriker och vägrar så slipper man. Och då kan vardagen bli jobbig.
    Jag tror att man får välja sina strider.
    Handlar det om något farligt eller något som är skadligt så finns kanske inte tiden att locka och pocka.
    Handlar det om en tandborstning som skär ihop totalt och inte tiden finns så skulle jag skippa det just då.
    Det betyder inte att barnet aldrig måste borsta tänderna men att vi tar det vid ett senare tillfälle.
    Jag hade aldrig hållit fast och bänt upp käken på barnet.
    Det har jag aldrig gjort och mina barn har lärt sig att borsta tänderna utan skrik och gråt och idag så är de så pass stora så de fixar det själva.
  • Aoife
    Rockan skrev 2011-10-25 13:43:47 följande:
    Här kan man läsa vad Lars H Gustafsson, en av Sveriges mest erfarna barnläkare, tycker om Time out som är så populärt i Supernanny: www.growingpeople.se/upload/pdf/TimeOut.pdf
    Intressant för det kan vara bra att diskutera vad man menar med en time-out. Vad som läggs i handlingen.
    Våra time-outs var aldrig på så sätt att barnet isolerades utan det var en time-out från beteendet tillsammans med någon av oss föräldrar.
    Vi tog barnen från bråket. Slogs de och kastade saker så blev konsekvensen den om de inte slutade med beteendet att de fick göra något annat och inte vara med och leka osv.
  • Aoife
    Naoko skrev 2011-10-25 15:21:22 följande:
    Det är ju när man inte kommer med en massa ologiska straff som man faktiskt låter barnen ta de egentliga konsekvenserna av sitt agerande. De lär sig att "gör jag såhär blir jag straffad om mamma ser" och sedan när makten att straffa inte längre finns kvar (för de flesta växer upp) så blir det "fritt fram", då kanske de måste börja ända från början och upptäcka vad den verkliga konsekvensen är och ibland upptäcker de den aldrig. 

På sätt om vis är det ju egentligen samma sak som att curla -den verkliga konsekvensen försvinner och allt beror bara på föräldrarnas hot.
    Klokt formulerat.
    Det går att hota sig gredelin men det löser inte problemet. Barnet måste förstå varför beteendet är ett problem och varför man inte vill att de ska göra så.
  • Aoife

Våra har fått smaka på maten. Inget tvång men jag har inte lagat 17 andra rätter utan serverar det jag lagat.
    Det enda som våra inte äter är surströmming vilket kanske inte är så konstigt.

Svar på tråden Noll tolerans!