pomola skrev 2011-10-25 10:49:04 följande:
Jag kan bara tala utifrån vår dotter, som jag har erfarenhet ifrån. Hur ditt/dina barn beter sig vet jag inte och om det finns skäl till avvikelser.
Hos oss har vi t ex alltid bestämda mattider, alla sitter med vid mattillfället och sitter kvar tills alla har ätit klart.
När "den lilla" var för liten för att äta vår mat, satt hon med vid bordet ändå (i den mån hon var vaken) - även om det så var i babysittern. Vi skapade en rutin redan där.
När hon var ett år, förväntades hon äta samtidigt som oss. Vi tillrättalade kanske måltiderna inledningsvis, så att det var sådan mat vi visste eller kunde misstänka att hon tyckte om. Eftersom våra luncher/ middagar är en lugn stund och relativt lång sittning åt hon någongång under stunden. Sen plockades maten undan. Och det är DÄR vi har varit konsekventa, man äter när mat serveras. Man äter inte stunden innan eller stunden efter. Vi har inte heller gett efter för "jag vill inte ha" och försökt truga med något annat. Man äter vad som serveras. Punkt.
För att inte alla FLare ska ta en för allvarligt serveras naturligtvis annat om det är sådan mat som vi vet att hon absolut inte kan äta. Bruna bönor är ett sådant exempel. Vi tvingar henne inte heller att äta upp. Men man måste smaka.
Det har inte funnits utrymme till daltande vid bordet.
Givetvis har det inte gått smärtfritt hela vägen. Hon är ju bara ett barn... Idag vet hon vad som gäller och vi har aldrig dispyter vid bordet.
Vet du, vi har också en 3,5-åring. Vi har haft precis samma tankar som er, och försökt införa ganska precis samma rutiner, men med vår dotter fungerar det faktiskt INTE. Oavsett vad vi försöker med, så sitter hon inte kvar vid bordet. De gånger vi försökt vara hårda, att hon SKA sitta kvar vid bordet, och INTE springa iväg och leka efter bara några minuter, så skriker hon och spjärnar emot. Det går inte att få henne att sitta kvar, om hon inte är tillräckligt motiverad.
Det kanske helt enkelt är så att barn ÄR olika? Det som fungerar bra på ett barn, fungerar inte alls på ett annat.
Föräldrarna till vår dotters "bästa kompis" på dagis har motsatt problem. Han sitter gärna kvar vid bordet länge, och äter snarare lite FÖR mycket.