Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Noll tolerans!

Inima skrev 2011-10-25 09:48:23 följande:
    En chef som måste tvinga sina anställda att sköta sitt jobb är ingen bra chef eller hur?
    Exakt det jag försöker säga men när det gäller barn är det visst tvång att var chef (även en god sådan) enligt vissa här.
    Inima skrev 2011-10-25 09:48:23 följande:
    Det finns olika typer av chefer, så att säga att en förälder är chef säger ju inte så mycket egentligen.
    Min poäng ligger i ansvaret en chef har och att chefen förhoppningsvis nått sin position av erfarenhet och kunskap.
    Däri ligger liknelsen till föräldraskap.
  • Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 09:57:37 följande:
    Ursäkta, men har du barn? För när du säger att barn bara svarar "jag vill inte" och inte kan argumentera så börjar jag verkligen fundera.
    Det kommer naturligtvis med den intellektuella mognaden samt en massa andra erfarenheter de bygger på med åldern.
    Bonanza skrev 2011-10-25 09:57:37 följande:
    Herregud, mina barn har argumenterat och diskuterat sedan de kunde prata. Det är något som kommer naturligt för dem och för alla barn jag har stött på.
    Det skulle vara intressant att ta del av den argumentationen.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 09:58:55 följande:
    Jo det gör man. Barn som fått lära sig att argumentera gör det utifrån sina förutsättningar.
    Ja, självklart men förutsättningarna för argumentation är ju sämre om du inte besitter de egenskaper en äldre har. Inse begränsningarna.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 10:01:37 följande:
    Jag tror faktiskt inte han har det. Han är så väldigt tvärsäker på hur barn kategoriskt är i olika åldrar och vad de kan och inte kan, så jag tror inte han har med barn att göra i verkligheten.
    Har frågat flera gånger hur gamla hans barn är, men får aldrig något svar.
    En teoretiker förmodligen 
    Totalt ovidkommande.
  • Tom Araya

Det jag behöver veta är...

1. Vad krävs för att tänka, förstå och argumentera?

2. Är dessa förmågor fullt utvecklade vid födseln eller är det en process som löper över sisådär en 20-30 år?

Behöver jag ha barn i någon särskild ålder eller barn överhuvudtaget för att veta detta.....NEJ.

Vet jag svaren på 1 och 2.....JA

• Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:06:54 följande:
    Du vill ha exempel på att små barn argumenterar? Oj hjälp, det gör de ju dagligen alltid. Från vilken ålder vill du ha? 2 år? 3 år? 4 år? 5 år? När menar du att argumentationen kan komma igång? 
    Jag vill ha exempel på argument från tidig ålder.

Argumentationen kan komma igång så fort de kan prata precis som du säger men kvaliten på argumenten växer ju med ålder, är det verkligen något att ifrågasätta?

I början är argumenten jag vill eller jag vill inte.
    Sedan kan de börja upprepa andras argument, vilket kan låta vettigt men inget de kommit fram till själva eller kanske ens förstå. Det bara är så för att mamma har sagt det.
  • Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:20:37 följande:
    1. En hjärna. Det har barn. 
    En hjärna vars intellekt och kunskapsbas inte är fullt utvecklat från födseln.
    2. Nej, de utvecklas med tid. Därför kan en tjugoåring argumentera BÄTTRE än en tvååring. Men det betyder inte att en tvååring inte kan argumentera.
    Jag kanske uttryckte mig dåligt men kvaliteten på argument hos en normal tvååring är så låga att jag betecknar förmågan som snudd på obefintlig. Jag väntar fortfarande på exempel från dig som bevisar motsatsen.
    Man behöver självklart inte ha barn för att förstå det här, men du uppvisar en pinsam brist på kunskap inom området och det hade du inte gjort (förhoppningsvis i alla fall) om du hade haft barn. Då hade de bevisat dig fel och vi hade inte behövt diskutera det här.  
    Jag tycker bristen på kunskap i detta ämne är mer pinsam om man har barn.
  • Tom Araya
    Trident5678 skrev 2011-10-25 10:20:16 följande:
    Så i vilken ålder anser du att en människa kan tänka, förstå och argumentera på ett sätt som gör det värt att lyssna på vad den människan anser om saker och ting?
    Det beror alldeles på vad det rör sig om och i vilka sammanhang.

Ibland behövs inte de där djupare analyserade argumenten som vuxna kan prestera utan det kan duga gott med jag vill eller jag vill inte.

Jag tycker förresten att man alltid kan lyssna till barns vilja och argument liksom annat prat men det innebär inte att jag tar det som godtagbart eller tillräckligt i just det fallet.

Man kan väl sammanfatta det som att jag reagerar på när vissa verkar tycka att man ska sänka kraven på argument till barnets nivå så fort det är något som rör barnet. Jag köper inte det.
  • Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:40:08 följande:
    Nu kom jag på ett bra exempel på riktigt, när jag fick några minuter på mig att tänka. 

En tvååring ligger i sin säng och vill ha en nattsmörgås. Mamman säger nej. Barnet säger: men jag är hungrig! Mamman säger nej. Barnet säger: men om jag är hungrig blir jag ju grinig. Mamman blir tyst. Barnet säger: Om jag är grinig bråkar vi på morgonen. Mamman inser att barnet har rätt och ger barnet en smörgås.

Bra argumenterat, av en tvååring.  
    Två invändningar:
    -En smörgås på kvällen har väldigt liten inverkan på hur man känner sig på morgonen om man inte har en väldigt kort nattsömn så du blev blåst.

-Hungrig är jättebra argument i normala fall men precis som du verkade tycka här, inte tillräckligt för just denna stund. Argumentet kräver dock inte mycket intellektuellt.
    De argumenten som läggs på är knappast resultat av analytisk förmåga utan snarare en upprepning av vad någon annan sagt i kombination med det egna minnet från tillfället.

Bra argument såtillvida att det uppnådde önskar resultat, dock inte bra.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 10:25:05 följande:
    Man behöver åtminstone ha haft barn i sin närhet, för då tror jag inte man ens skulle komma på idén att påstå att barn inte kan argumentera. Sedan gör de det naturligtvis utifrån sina förutsättningar, och som du säger ser argumentationen olika ut för en tvååring och en tjugoåring
    Jasså det räcker med barn i närhet, hur många, räcker 8?
Svar på tråden Noll tolerans!