Inlägg från: Petronella01 |Visa alla inlägg
  • Petronella01

Noll tolerans!

Tom Araya skrev 2011-10-25 11:47:13 följande:
    Det gör de ju i och med time outen och påpekar dessutom att det är viktigt.
    Nej, inte på ett önskvärt sätt
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:22:33 följande:
    Har fått frågan i andra trådar hur länge denna dialog ska få ta, och mitt svar är hur länge som helst. Har man inte tid att lägga ned på sitt barn, att prata med det och låta det förklara så har man en del omprioritering av tid att göra.
    Det absolut sämsta argument jag hört!
    Försörjning, se till att de får mat, hela och rena kläder mm, får det inte ta någon tid eller hur menar du?
    Om man har mer än ett barn då, då blir man ju tvungen att ta tid från det ena till det andra, är man en dålig förälder då?

Försörjnnig? Tror du att jag har min son med mig på arbetstid? Min försörjning tar jag under arbetstid och min son när jag inte jobbar. Något som jag däremot aldrig tillåter är att mitt jobb inkräktar på den tid jag har med min son. Du påstår att det är oväsentligt att du inte har barn, men det är när du börjar så här som man med tydlighet ser att du inte vet hur det är att leva med barn. Mat och tvätt är sådant som löper parallellt med att ha barn."quick fixes" är väl inget fel, bättre att lösa det fort än långsamt.

Visst, vill man inte nå längre än till att bara slå fast att man har rätt så Obestämd Vill man däremot bygga upp något bestående så låter man det ta tid
    En annan sak som jag också påpekat i tidigare trådar på detta tema är det faktum att man länge (och fortfarande) använt sig av dessa skäms-bestraffningar i England. Där har jag både bott och tillbringat mycket övrig tid, och jag har väl aldrig träffat på så många förhärdade satungar som där. Min förklaring till detta är att det är så man blir när man alltid bestraffas för att man gör något fel men aldrig möts av någon som vill förstå och förklara varför det blev fel. 
    I de programmen jag sett får barnen både en ordentlig förklaring och en verbal såväl som fysisk kärleksförklaring efter en time out.

Jag har inte sett några metoder jag kan se som skadliga, däremot goda resultat.
    Nej, men det har däremot en lång rad barnpsykologer gjort, och jag har naturligtvis större tilltro på dem än på dig, om du ursäktar. Dessutom kan jag som förälder även använda mitt eget erfarenhetsbaserade omdöme

Att bara visa förståelse och aldrig bestraffa dåligt beteende är inget jag tror på i alla fall och det finns gott om satungar även i detta land.

Att hantera konflikter med bestraffning är ett väldigt tydligt tecken på att man är en dålig förälder i mina ögon 
  • Petronella01
    Bonanza skrev 2011-10-25 11:55:28 följande:
    Jag kunde nog dock uppfattas som störande. Som till exempel när jag som elvaåring underrättade vår lärare om att det inte är tillåtet med kollektiv bestraffning i skolan. Eller när jag ifrågasatte varför vi läste om manliga filosofer men inte kvinnliga. Osv osv osv.

Det tycker jag var mycket berömvärda både påpekanden och ifrågasättanden från din sida. Det är så det blir när barn får lära sig att deras åsikter betyder något och att vuxna också ska ifrågasättas
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 11:57:12 följande:
    Om du menar att jag med varje inlägg bestrider det en bunt mammor säger så erkänner jag.

Om du menar att föräldraskap är grunden till att kunna något om utvecklingen från barn till vuxen så håller jag inte med.
    Du kan alltså inte erkänna att det är skillnad på praktisk och teoretisk? Att människor som lever med barn vet saker som du inte kan läsa dig till?
    Bestrid hur mycket du vill, det enda du lyckas med är som bäst att framstå som okunnig
  • Petronella01
    Petronella01 skrev 2011-10-25 12:06:35 följande:
    Du kan alltså inte erkänna att det är skillnad på praktisk och teoretisk? Att människor som lever med barn vet saker som du inte kan läsa dig till?
    Bestrid hur mycket du vill, det enda du lyckas med är som bäst att framstå som okunnig
    "praktisk och teoretisk kunskap" ska det stå
  • Petronella01
    Rockan skrev 2011-10-25 12:08:05 följande:
    Men vem har sagt att barn alltid ska få sin vilja fram..?
    Ingen.....men det är så allt utom auktoritär uppfostran ses, tydligen
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:27:22 följande:
    Försörjnnig? Tror du att jag har min son med mig på arbetstid? Min försörjning tar jag under arbetstid och min son när jag inte jobbar. Något som jag däremot aldrig tillåter är att mitt jobb inkräktar på den tid jag har med min son. Du påstår att det är oväsentligt att du inte har barn, men det är när du börjar så här som man med tydlighet ser att du inte vet hur det är att leva med barn. Mat och tvätt är sådant som löper parallellt med att ha barn.
    Men hur ska du ha det?
    Hade man barn skulle man prioritera dessa oavsett tiden de tar i anspråk anser du.
    Om barnen inte är väldigt snälla så ska de ju få mer tid och då räcker kanske inte tiden till arbete, tvätt och annat.

Gör dig inte dum, det behövs verkligen inteKom gärna med källor där jag själv kan hitta informationen.

Du kan googla själv
     Dessutom kan jag som förälder även använda mitt eget erfarenhetsbaserade omdöme
    Du har provat både programmets metoder och de av dig här förespråkade metoder och kan jämföra?

Jag utsätter inte mitt barn för förnedrande behandling i experimentellt syfteDet håller jag med om men var inte det jag sa.
    Dåligt beteende ska ha konsekvenser (hemma, de jag ger).

Så vem är det du uppfostrar hemma?

Jag tycker föräldrar som släpper dåligt beteende inte är något vidare.

Jag kan inte uttala mig om dåligt beteende. Alla barn har olika personlighet, och mitt barn är väldigt, väldigt snäll och socialt kompetent. Har aldrig uppstått en situation när jag behövt åtgärda hans beteende. Så vida du inte menar att bli arg ibland, precis som jag blir? Då får han rasa av sig och sedan pratar vi om varför han blev arg. Blev han arg för något han inte fick göra så förklarar jag varför han inte fick det, men säger att han kanske kan få det någon annan gång. Då min son är väldigt blyg händer det aldrig att han ens blir arg när andra människor är med.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 12:33:52 följande:
    Ja, för vi har ju all tid i världenSkrattande
    Du menar att detta med att ha barn, och att lära dem saker, det ska inte få ta tid? vad har du att göra på din hemmatid som skulle vara så mycket viktigare?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:12:01 följande:
    Eller tvärt om. Låter man inte barnet alltid få sin vilja fram är man auktoritär och sysslar med tvång o.dyl.
    Frågar precis som det inlägg jag citerade; vem har påstått att barn alltid ska ha sin vilja fram?
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 13:39:29 följande:
    Gör dig inte dum, det behövs verkligen inte
    Uttrycker man sig så korkat som att det får ta hur lång tid som helst och man får prioritera därefter så får man räkna med svar och motfrågor därefter.

Att barnuppfostran och formandet av en annan människa får och ska ta tid är ingalunda ett korkat påstånde. Korken där fanns hos den som läste detAnnonserar barnpsykologerna med skadliga uppfostringsmetoder i "Super nanny", eller hur hade du tänkt jag skulle hitta det?
    Det finns en mängd artiklar på nätet om detta. Du har erfarenhet av att söka på nätet, eller?
    Jag utsätter inte mitt barn för förnedrande behandling i experimentellt syfte
    Då fanns det inte mycket till substans i ditt påstående då.

Om det var så att jag, och andra påstod att heroin var skadligt, skulle vårt konstaterande sakna substans bara för att vi inte pundar?Arg kan man bli, det ska man inte bli straffad för.

Med dåligt beteende men jag gap och skrik med fula ord och tillmälen till mamma/pappa/syskon, smälla i dörrar, kasta saker i golvet, vara elak mot småsyskon mm.

Har svårt att tro att något av detta löser sig med t.ex time out. Behövs förmodligen ännu mer dialog. Ett problem som jag tror skapar frustration hos små barn är att de får syskon snabbare än de själva hunnit ur spjälsängen själva, och därmed inte får den TID att vara små som ett barn behöver (men just ja, tid kan vi ju inte låta något ta, vi har ju tydligen bråttom någonstans) . Personligen har jag ingen erfarenhet av det beteende du nämner här, men allt har sitt ursprung i något och små barn är inte elaka eller djävliga för sakens skull. Alltså tar man reda på vad problemet är innan man klämmer till med något straff.
  • Petronella01
    Rockan skrev 2011-10-25 13:43:47 följande:
    Här kan man läsa vad Lars H Gustafsson, en av Sveriges mest erfarna barnläkare, tycker om Time out som är så populärt i Supernanny: www.growingpeople.se/upload/pdf/TimeOut.pdf
    Tack Rockabillan, det var honom jag hade i åtanke, men jag mindes inte hans namn. Jag bli nästan gråtfärdig när jag läser om att man inte ska låtsats om barnets kontaktförsök, att det inte ska få röra en och så vidare.

Barn som haft ett utbrott kommer ju väldigt ofta smygande och vill ha en kram som bekräftelse på att allt trots allt är bra. Förstå om man skulle ignorera dem då? Fruktansvärt. 
Svar på tråden Noll tolerans!