• FruUtanBarn

Rosenrot

Har hört att rosenrot kan vara hjälp på traven om man har svårt att bli gravid (vilket jag har).
    Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Rosenrot
  • Inelg

Hur många milligram RR ska man ta? Jag äter tabletter som har 300mg per tablett men jag vet att det står på förpackningen att man kan ta 1-2st

Hur mkt tar ni?

• pajas77

vi planerar att bli gravida och försöker men inget händer,,har sedan en månad ätit rosenrot och för två veckor sen äter jag apiforce..någon mer som har svårt att bli gravid men blev det av apiforce och rosenrot??

• Selaine

spännande med rosenrot! är det bra för kroppen öht eller bara för starkare (tydligare) äl?

• Inelg

Hej igen fina tjejer. Det var ett tag sedan jag skrev här och då ville jag testa RR.  Ville bara informera om att jag ännu en gång fått missfall. Det första i v6 i maj. Denna gång MA i v10. Är djupt sorgsen och totalt knäckt. Orkar inte mer.  Varför jag skriver är att jag bara för att jag vill lägga ut en liten varning för hälsokostpreparaten jag använt nu båda gångerna jag blivit gravid efter att ha försökt i 8månader innan .  Jag använde Rosenrot och Apiforce första gången. Och bara Rosenrot nu denna gång jag fick MA.  Båda två är hälsokost läkemedel som sägs ska påverka fertiliteten positivt. Nog blev jag allt gravid båda gångerna men sen fick jag även missfall båda gångerna också. Jag trodde första gången att det bara var en slump men nu tror jag verkligen inte det längre.  Så jag vill bara lägga ut en varningens ord men sen är det upp till er. Jag vet flera nu som fått missfall efter att ha använt dessa djävulstyg till tabletter för att bli gravida. Fått hemska missfall och MA som biverkan.  Jag har båda ggr använt fram till ÄL och inte längre! Enl instruktion.  Sista gången så använde jag  bara Rosenrot men bara de sista 5 dagarna innan ÄL.  Jag menar på att vi vet inte vad det gör med kroppen. Det finns inga vetenskaPliga undersökningar som visar vad det verkligen gör med ägget och inte heller halveringstiden i kroppen. (Hur länge det stannar i kroppen innan det går ur. ) Den kan lika gärna gå ur kroppen flera dagar efter intaget och på så sätt påverka det befruktade ägget fast vi inte vet om det och på sätt vi inte har någon makt över.  Mina tankar går kring vad En annan här på FL sa tidigare, att det kanske påverkar även så att kroppen släpper omogna ägg? Eller defekta ägg? Och på så sätt så skadas det och fostret lever bara en viss tid pga det.  Jag fick Ma i v10. Jag sörjer djupt! Tänkte sluta efter första missfallet men tänkte att det ändå kanske bara var slumpen men nu har det hänt igen och denna gång tror jag inte det är slumpen.  Vad ni än gör tjejer så tänk på att det kanske finns en anledning till att det inte används inom vetenskapen.   Vi vet för lite om dessa ämnen och dess effekter på kroppen och ägget. Jag tror det bog hade blivit ett godkänt fertilitets hjälpmedel om det nu var så revolutionerande och effektivt för barnlöshet och fertilitetsproblem.  Tänk på vad vi gör med våra kroppar och vad vi utsätter oskyldiga foster för. Kanske är det rent utsagt vi som själva stjälper våra chanser till friska och välutvecklade foster. Jag tänker på det ofta. Kanske var det mitt eget fel och kanske har jag själv orakat dessa missfall genom att använda Rosenrot och apiforce??? Det lär vi inte kunna lösa idag. Men en vacker dag kommer någon att forska kring det och dÅ kanske vi får svar.  

• Selaine

Kloka ord, Inelg, och du har helt rätt i det du skriver. Tack för att du delar med dig av dina tankar. Som ofrivilligt barnlös vill man ofta bara se de positiva delarna, läsa framgångssagorna och glädjeberättelserna, men du har ett viktigt budskap i att alltid vara kritisk. Det är en svår sak. Jag har inte försökt få barn, men den dag jag kommer börja kommer jag förmodligen vilja göra allt för att lyckas. Det är en svår balansgång.
    Får jag fråga, hur ska du göra nu? Är det något kosttillskott du ändå törs fortsätta med/prova?

• Poison82

Men usch Inelg :/ . Jag som just tänkt börja ta då jag är trött på att få mens efter mens . Får nog tänka en gång extra

• Em me

Jag tänkte med testa rr , hört att de bara ska rätta till de som är fel och inte röra till med andra konsekvenser .. Men bara vad jag hört, vet inget om de direkt.. Börjar bli lite desperat efter att bli gravid..

• Planerar smått 14

Inelg Jag tror du har en poäng med det du skriver.

Har bara vågat testa apiforce och blev gravid men fick MA så jag tror det ligger något bakom det du säger.

• nilla78

Rosenrot _stärker_ såvitt jag vet immunförsvaret - och det är väl inte enbart positivt om man vill att ett främmande föremål (embryot) ska få fäste utan att kämpas bort. När man haft upprepade mf eller är allmänt fertilitetsutmanad kan man ju få preparat som tvärtom _sänker_ immunförsvaret...

• Selaine
    nilla78 skrev 2012-09-09 22:55:35 följande:
    Rosenrot _stärker_ såvitt jag vet immunförsvaret - och det är väl inte enbart positivt om man vill att ett främmande föremål (embryot) ska få fäste utan att kämpas bort. När man haft upprepade mf eller är allmänt fertilitetsutmanad kan man ju få preparat som tvärtom _sänker_ immunförsvaret...

Så rosenrot bör tas som förberedelse inför graviditet men vid befruktning undvikas?
  • nilla78

Selaine, jag vågar inte uttala mig om det... Vet bara att jag fick prednisolon (var det väl, sen var det nån annan som fick medrol) i samband med IVF just för att dämpa immunförsvaret. Då började jag ta tabletterna samtidigt som jag påbörjade stimuleringen.

Svar på tråden Rosenrot