• verva

Jordnötsallergi i Malaysia? Sjukhus på öarna?

Hej, 
    Vi funderar på att resa i Malaysia med våra två barn varav vår dotter har svår jordnötsallergi (ej luftbunden). Jag undrar hur det fungerar på restauranger, går det att beställa jordnötsfri mat? Är det mycket jordnötter i maten? 
    Jag undrar även om det finns sjukhus på någon av öarna, t ex a PerhentianTiomanoch Pangkor
    Vi tänkte vara borta hela mars månad och tar tacksamt emot alla tips! 
    Tack! 

• Svar på tråden Jordnötsallergi i Malaysia? Sjukhus på öarna?
  • Den allsmäktige

Har ni adrenalinsprutor till henne?

• verva

Ja, vi har adrenalinsprutor men har aldrig behövt använda dem. Hon har bara fått i sig spår av nötter och då har det räckt med betapred och tavegyl. 

• Den allsmäktige

Det känns ju viktigast att lära sig vad jordnöt heter och kanske lära sig en fras där man frågar om maten innehåller jordnötter.
    Sen kanske man kan ta reda på om det finns sjukhus där via Malaysias ambassad?
    Hoppas ni får en trevlig resa!

• Agnes och Ville

Tänk på att dom kanske inte är lika nogranna med att diska stekpannor osv efter de har lagat de olika maträtterna. De kanske inte förstår allvaret i allergin.

• Trashie

Jag föreslår att ni tar med egen kastrull/wokpanna som går på el etc ifall ni ska dit och lagar egen mat till henne ifall ni ska dit. Jag är allergisk och det gjorde alltid mina föräldrar när vi åkte utomlands när jag var liten. Var hemskt skönt att få hemlagad mat och slippa oroa sig :)

• principessan

Hade jag varit dig så hade jag kollat upp vart det finns sjukhus och skrivit en lapp på deras språk att det inte får finnas jordnötter i hennes mat och visat den varje gång när jag beställde mat.

• Alexi

Hej! Jag (som också är nötallergiker för övrigt) ställde din fråga till min bror som bott i Malaysia, Kuala Lumpur i ett par år och vars sambo är från Malaysia. Han svarade så här:

Jag tycker detta är svårt. Det känns som att så länge de är tydliga med allergin så bör det inte vara något problem men om han är så allergisk att dom inte kan vara i närheten av nötter så är nog Malaysia inte rätt ställe. När det gäller sjukhus så bör de kolla med sitt försäkringsbolag eller med de tilltänkta hotellen. Ingen av öarna är superstor så det finns garanterat inte några stora privata sjukhus men läkare bör finnas att få tag i.

Svar på tråden Jordnötsallergi i Malaysia? Sjukhus på öarna?