• blasphemous

plussade idag.. firmafest imon! HJÄLP!

imorse kom plusset, efter 2 dagars sen mens... har gjort 3 test under dagen, alla visar positivt.. men imon ska vi ha firmafest, hur ska man bäst undvika alkohol?
    man kan ju säga att man tar penicillin mot urinvägsinfektion, men har hört att alkohol inte påverkar penicillin... och jag jobbar inom vården, så det kommer att vara sköterskor och undersköterskor med... och jag har ju sagt att jag inte kan/vill köra för att jag ska dricka..
    hur ska man ta sig ur detta utan att folk blir misstänksamma eller arga för att jag helt plötsligt är nykter o kunde kört ?!

• Svar på tråden plussade idag.. firmafest imon! HJÄLP!
  • klara färdiga gå

Man kan ju säga att man inte är sugen på alkohol. Vit lögn med du äter en kur.
    Ont  i magen. Vad som helst.
    Men varför skulle sällskapet inte godta om du säger att du inte är sugen?  

• klara färdiga gå

Stort grattis till plusset

• blasphemous

ja, man skulle ju kunna ta med alkohol, som att man har planerat att dricka, men sen liksom säga att man inte mår så bra... det skulle funka!
    vi har haft lite svårt att få tag på chaufförer som kan köra oss till stället vi ska va på, o jag sa att jag inte kunde köra för att jag skulle dricka, då kanske vissa tar illa upp att jag är nykter o kunde kört medan andra får avstå alkohol som egentligen ville dricka..
    men jag tror inte att nån blir sur eller arg...

• blasphemous

tack! fortfarande väldigt svårt att fatta!! haha!!!

• klara färdiga gå

Din idé lät smart.
    Gör så så blir det inga tvära miner...förhoppningsvis:)
    Blir det Juli bebis då?  

• Yavannie

Grattis!

Säg att du hade en riktigt blöt helg och ska ta en vit vecka :)

Själv dricker jag inte alls så det var aldrig någon som misstänkte något! 

cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • nyago
    blasphemous skrev 2011-10-24 22:13:02 följande:
    imorse kom plusset, efter 2 dagars sen mens... har gjort 3 test under dagen, alla visar positivt.. men imon ska vi ha firmafest, hur ska man bäst undvika alkohol?
    man kan ju säga att man tar penicillin mot urinvägsinfektion, men har hört att alkohol inte påverkar penicillin... och jag jobbar inom vården, så det kommer att vara sköterskor och undersköterskor med... och jag har ju sagt att jag inte kan/vill köra för att jag ska dricka..
    hur ska man ta sig ur detta utan att folk blir misstänksamma eller arga för att jag helt plötsligt är nykter o kunde kört ?!

Vet ju inte vilken del av vården du jobbar inom men när jag tagit penicillin har läkaren sagt till mig att inte dricka alkohol pga att det slår ut penicillinens effekt, och det verkar ju rimligt eftersom alkoholen alltid prioriteras av kroppen att brytas ned. Annars kan man säga att man haft huvudvärk eller mensvärk och tagit paracetamol - vilket man definitivt INTE ska blanda med alkohol!! Det borde alla, både vårdpersonal och andra, veta. :)
  • Billabong

Jag hade samma problem för 5 år sedan och startade en tråd om det - kanske kan ngt av alla kreativa förslag i den tråden hjälpa dig?
    Länk:  www.familjeliv.se/Forum-2-8/m15398750.html

Generella rådet jag kan ge (har varit gravid en gång till sedan den tråden) är att INTE tala om att du inte ska dricka, utan låtsas dricka. Såvida ni inte har sittande middag (såsom i min tråd) så omemr säkerligen inte ngn direkt notera hurvida du dricker ur ditt glas eller bara låtsas.

Men om det funkar för dig att ändra dig kring att köra bil, så är det så klart ett smidigt sätt att komma ur hela situationen. 

Svar på tråden plussade idag.. firmafest imon! HJÄLP!