• flikksnatta

fostervattensprov snart?

Ska göra fvp den 15 nov och tänkte om det är någon mer som ska göra det inomkort? Vi fick 1/188 då ds på kub. Jag är 26 år och har en frisk son som kom 09.

• Svar på tråden fostervattensprov snart?
  • Tuvis0806

Ska oxå göra det mån gång i samma vecka! Har inte fått tid ännu men min BM sa jag skulle få en tid i den veckan (dvs när man gått 15 fulla veckor)! Väntar tvillingar och är grymt nervös...velar hela tiden fram och tillbaka...

• flikksnatta

Varför ska du göra det om jag få fråga? Ja det känns jätte jobbigt, ena stunden känns det självklart sen vill jag absolut inte. Känns så fruktansvärt om man få missfall o få beskedet att allt är oki.

• Tuvis0806

Är 37 år och hade bestämt mig innan att göra ett prov men det var innan jag visste att det var tvillingar...min kusin fick en ds kille förra året vilken iof är världens goaste men det är många turer till akuten och mkt jobb! gjorde ett kub test nu och hade iof bra värden men stor skillnad mellan barnen 1:2400 på den ena och 1:615 på den andra men det som gör mig nojig är nog att jag hade så pass bra när jag väntade dottern då jag var 36 (hade 1:7000) då..... Men som sagt velar fram och tillbaka....

• flikksnatta

Oki, grattis till tvillilgarna :). Jag hade oxå bra med min son, kommer inte äns ihåg siffrorna. Ha absolut inget emot barn med ds, det är allt runt omkring som känns jobbigt och med att man ha ett friskt barn att tänka på. Vill bara få fvp gjort...

• Tuvis0806

Ja det är mkt att ta ställning till när det gäller ds barn. Är helt övertygad om att kärleken kommer finnas där ändå liksom till andra barn men det krävs mkt av en som förälder....tyvärr är barn med ds ganska ofta sjuka med bla hjärtproblem etc. Kan inte föreställa mig sorgen att mista ett barn i unga åldrar...Sen finns det ju så klart undantag och det klart att bara för att man får ett  "normalt" barn så betyder ju inte det att det är utan problem..

Vill oxå att tiden ska gå fort, vill bara känna glädje över graviditetetn och slippa den här oron....trodde att jag skulle kunna göra fvp så tidigt som i nästa vecka men enligt min bm så ska man vara i v 16 dvs 15 fulla vekor....känns ju iof bra med tanke på att jag läste att man inte rek för v 14 då man sett att missfalssrsiken varit högre då...vilken vecka kommer du att vara i? 

Lykke 2010-08-06
  • flikksnatta

Ja precis tänker som du, Ang om ds. Det är ju alltid risk med vilket barn som helst, och detta var verkligen sista jag hade tänkt när jag gick på kub. Vi ville bara kolla på Bebisen, vi hade inte alls tänkt i de banorna. Vi fick hög risk på mina blodprover, vad fick ni? Nackspalten var på 0,5 så bm blev väldigt förvånad när hon såg att det blev 1/188. Jag kommer vara i v 16, fulla 15. Folk runt omkring ha börjat spekulerat att jag är gravid men våga inte säga något, men vill ändå berätta nyhetenn

• Tuvis0806

Då är det säkert ingen fara....läste nånstans att nackspalten är största risken....vi fick aldrig med oss nåt papper så jag vet inte alls de olika värdena men eftersom den ena tvillingen hade så pass mkt sämre värde än den andra så antar jag att det var nackspalten som skilde dom åt...allt annat är ju lika för dom!

Jag har redan berättat för de flesta i min närhet för min mage började synas för ett par veckor sen....tyckte det var så jobbigt att hålla på att smyga så kände att det var lika bra.... Men helst vill man ju bara skrika ut det men känner att jag är ngt reserverad innan jag vet säkert!

• Tuvis0806

Dom flesta som ligger under 1:200 är ju trots allt friska (dvs 90%) men visst blir man orolig ändå? Man hinner ju tänka tusen tankar

• flikksnatta

Oki, ha inte läst så mycket fakta om det än, förutom om missfallrisken. Och det står olika överallt tycker jag..mellan 1/100-1/300, hoppas det sistnämnda stämmer. Men hoppas verkligen att det stämmer som du skriver. Jag tänker inte på något annat än detta förutom när jag är hemma med min son. Ja det syns tydligt nu, ha mycket större mage denna gången.

• Tuvis0806

Läste en amerikansk studie man gjort på 50 000 kvinnor som gjort FVP och där fann man att missfallsrisken var betydligt lägre än dom 1% man anger här i Sverige! Minns inte riktigt siffran men tror att 1/300 är närmare än 1/100....tror det var 0,26 % risk och 1/300 blir ju 0,33%...man får bara tänka på att ta det lugnt samma dag och inte lyfta och så...tänkte själv köpa en stor påse godis några tidningar och skicka ut mannen och dottern till svärmor eller så! Svårigheten blir ju att hitta barnvakt om provet är på fm/mitt på dagen....åh man vill ju inte åka dit själv! Men det löser sig nog! Jag hoppas få göra provet på en fredag så man kan ta det lugnt hela helgen....

Svar på tråden fostervattensprov snart?