• studentbruttan29

Varför väljer ni att arbeta heltid respektive deltid?

Jag undrar vad ni har för motiv till att arbeta just de tider som ni gör. 

Ni som arbetar heltid, varför gör ni det och är ni nöjda?  

Ni som arbetar deltid, varför gör ni det och är ni nöjda?

{#emotions_dlg.flower}

Jag arbetar deltid för att jag alltid vetat att jag velat ha mer tid till familjen och jag sätter familj före pengarna, men jag ser till att alltid ha pengar till räkningar och mig själv/min familj.
    Vi äter frukost ihop varje dag och har tid att umgås.
    Vi lever varken i överflöd eller fattigt utan har det bra och lite till.  
    Jag erkänner att jag aldrig skulle vilja arbeta heltid. 

{#emotions_dlg.flower}

((Skriv också gärna vad ni jobbar med och hur era familjeförhållande ser ut))  Kaffe

/En undrande

• Svar på tråden Varför väljer ni att arbeta heltid respektive deltid?
  • jaså

Jobbar heltid, har ett jobb som innebär mycket helg/kvällar/nätter på gott och ont. Gott att barnen kan hämtas tidigt på dagis, att jag är ledig ibland på vardagar etc, ont att det vore skönt att vara ledig på helgerna när resten av familjen är ledig etc.

Varför? På ett sätt skulle jag vilja jobba mindre, gillar att vara ledig, men jag tycker också mitt jobb är krävande kompetensmässigt och för att känna mig trygg med det jag gör känner jag att jag behöver jobba mycket. Och det är skönt att slippa fundera på att pengarna inte skulle räcka till det vi vill göra, mer pengar till pension etc. Jag ska också jobba resten av livet och vill känna att jag har ett bra jobb även när barnen blir större.

• Majsan70

Jag arbetar heltid för att hinna suga åt mig så mycket jag kan av  mitt roliga jobb. Att få en ordentlig lön är ett annat skäl.

• Elephino

Jag arbetar heltid för att jag vill göra det, helt enkelt. Jag känner att det ger mig en bra balans mellan arbete och fritid. Jag kan tänka mig att gå ned till deltid om jag skaffar barn, annars ser jag ingen poäng med det (för min del alltså, hur andra gör är helt upp till dem).

• Tant Green

Jag jobbar heltid (efter att ha jobbat deltid ett par år när dottern gick på dagis, nu har hon börjat förskoleklass) eftersom jag har ett sånt jobb som ingen annan gör när jag är inte där, och när jag jobbar deltid så förväntas jag ändå göra samma jobb fast på kortare tid och till mindre lön.

Dessutom är det så pass flexibelt att jag kan jobba hemifrån ibland, så det blir ändå inte så extremt långa dagar.

• Millicent

Jag arbetar deltid och är ambivalent.

Jag tycker att jag måste det för att ha tid för mina barn och det praktiska. Jag vill det för att jag vill vara med mina barn. Jag är sur över att jag inte hinner arbeta heltid för jag vill vara heltid på jobbet eftersom det är ett kul jobb och allt funkar bättre där och är roligare om jag är där heltid. Det blir också högre kvalitet på min arbetsinsats om jag är där full tid eftersom arbetsmängden är anpassad efter heltid Dessutom vill jag ha en heltidsinkomst. Tycker att jag behöver det med. Hur jag än gör blir det "fel". Eller så kan man se det som att hur det än blir blir det rätt för barnen är ändå viktigast i mitt liv och som deltidsarbetande så hinner jag vara med dem mer.

• Tow2Mater

Jag arbetar heltid för att jag vill ha pengarna för att kunna resa och hälsa på släkten på andra sidan jorden regelbundet utan att behöva vända på kronorna till vardags, och för att jag är så perfekt och har tillräckligt med tid ändå över för min familj och barn. :)  Inga problem hos oss.

• Bling1975

Jag jobbar heltid. Vi har länge försökt få det till deltid för min affärspartner som har barn men som delägare i ett litet företag så är det svårt, speciellt eftersom hon har väldigt svårt att säga nej till jobb. Det blir snarare så att vi alltid jobbar massor med övertid. Nu har jag inte barn ännu men efter min föräldraledighet vill jag nog gå ner i tid så då får jag aktivt sätta ner foten.

Stitch längtar efter Lilo
  • hannis

Jag jobbar heltid för att vi planerar ett syskon till vår son och vill ha full SGI.

• Studentpappa

Studerar för tillfället men har tidigare arbetat ca åtta år. Alltid heltid då jobben har varit på 100%. Inga konstigheter, sällan andra yrken än traditionellt kvinnliga som är på deltid.

Iaf enligt min erfarenhet. Går väl alltid att förhandla om men jag har aldrig haft det behovet då jag ej tidigare haft barn.

• cicci85

Jag jobbar deltid eftersom jag tjänar mer då. Än om jag jobbar heltid bara dag på mitt jobb. Jobbar natt med sovande jour och lite extra dagtid. Tycker det är jobbigt och tråkigt att jobba natt. Jag är ju borta 2-3 morgonar och kvällar i veckan... Men jag är ju hemma dagtid och får helt okej lön. Skulle helst jobba typ 9-15 vardagar och ändå få ut lika mycket pengar, men det är ju tyvärr omöjligt

Svar på tråden Varför väljer ni att arbeta heltid respektive deltid?